باسمه تعالی
در ادامه سلسله نشستهای گوهر معرفت ، در شب میلاد ثامن الائمه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) نمایندگی اصفهان و کانون حسنات نشستی با موضوع امام رضا (ع) و چگونگی رویارویی با عمده ترین چالش فکری جامعه شیعه با سخنرانی حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید ضیاء مرتضوی برگزار شد.
گزیده محورهای بحث و سخنان استاد ارجمند در این نشست عبارت بود از :
منشأ شبهات ، علمی و عملی است و رفع شبهات هم دو راه دارد علمی و عملی و اینطور نیست که صرفاً با زبان و نوشتار شبهه حل شود بلکه باید بعضاً در عمل شبهات حل شود دیدگاههای بعد از امامت نیزدر جامعه اسلامی دارای شبهات گوناگونی شد که می بایست در عمل و علم آنان را رفع نمود . حضرت امام رضا (ع) ( به نقل از مرحوم کلینی)
می فرمایند : آیا مردم از رابطه بین خود و امامان وتکالیف ومسئولیتهای دو طرفه بین آنان آشنا هستند و ما امروز در این رابطه دارای ابهام و شبهه هستیم . امامتی که همه می توانند مثل خورشید از آن بهره بگیرند در جایگاهی برتر و دست
نیافتنی تر از آن است که مردم با عقول و برداشت خود به آن برسند و فراتر از آن است که بعد از پیامبر مردم امام را انتخاب و مورد شناسایی قرار دهند و این موارد نیزاز شبهات است.
ایشان با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) مبنی بر اینکه وجود پر خیر و برکت اما جواد (ع) علت اشاره امام به این حدیث چنین بیان داشت
- بر اساس روایاتی که نقل شده بود مبنی بر اینکه قائم هفتم ماست گروهی معتقد بودند که امام مسی کاظم (ع) قائم آل محمد (ص) می باشد و پس از شهادت امام موسی کاظم ، شهادت ایشان را نمی پذیرفتند حتی خواص جامعه و این باعث می شد که امامت امام رضا (ع) را نپذیرند که این خود یکی از چالش ها و شبهات دوران امام رضا (ع) بود
- حضرت امام رضا (ع) تا سن 42 سالگی صاحب فرزند نشده بودند و این موضوع شبهه واقفی را دامن می زد و در اصل امامت امام رضا (ع) شک نمودند که امامت به دوازده نمی رسد و تردید کردند که این شبه را با سخن و روایت هم نمی شد رفع کرد جز اینکه حضرت فرزند بیاورند .
امام با توجه به مشکلات و شبهات موجود سعی در حل شبهات داشتند که برخی از شبهات آن دوره با آمدن فرزندگرامی امام ، امام جواد (ع) مرتفع شد تا دید جامعی از امامت و انتقال آن به امام بعد بدست آید .
این چنین شبهات فضای سختی را در دوران امام رضا (ع) بر سر تشیع آورد و این مهم برای جامعه ما نشان دهنده آفتی است که باید افراد بتوانند آزادانه به شبهات و مشکلات پاسخ دهند در قول و فعل وگرنه جامعه تشیع دچار وقفه می شود .
.
انتهای پیام /*