کد مطلب: 657 | تاریخ مطلب: 09/05/1392
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

نهمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت حجت الاسلام پویا92

نهمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت حجت الاسلام پویا92

نهمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت تحت عنوان ده شب نورانی همراه با قرآن با سخنرانی حجت الاسلام پویا به طرح مباحث مربوط به انسان از نگاه نهج البلاغه با حضور مشتاقان مباحث ناب قرآن در نگارستان حضرت امام خمینی (س)

نهمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت تحت عنوان ده  شب نورانی همراه با قرآن با سخنرانی حجت الاسلام پویا به طرح مباحث مربوط به انسان از نگاه نهج البلاغه  با حضور مشتاقان مباحث ناب قرآن در نگارستان حضرت امام خمینی (س) در تاریخ 92/5/9 برگزار گردید

ایشان در ابتدا مفاهیم اصلی حقوق انسان را بررسی و سپس آیاتی از قرآن در این  موضوع را مطرح نمودند و در بخش اصلی به جایگاه حقوق انسان در نهج  البلاغه پرداختند که اجمالی ازسخنان ایشان در ذیل مطرح شود .

دین برای انسان است که از دریچه حقوق به وی منتقل می شود ، دین راهنما و سعادت بخش انسان است و فقط به انسان هدیه شده است پس اگر دین نبود و پیامبران مبعوث نشده بودند حقوق انسان کامل محقق نمی شد از نگاه دیگر مفهوم عدالت که هدف بعثت انبیا است از حق می آید آنجاکه حق استیفا می شود وعدالت آمده و ظلم هم گرفتن حق از کسی است پس حقوق ارایه دهنده سعادت و شقاوت است .

حضرت علی علیه السلام  قاضی را فقط بخاطر بلند شدن صدایش او را  عزل می کند نشان دهنده نهایت رعایت حق برای انسانهاست که حضرت امیر المومنین (ع) آن را سرلوحه کار مسلمین برای احقاق حقوق بر شمرده است در قرآن بیش از 10 آیه که در باره پیامبران مطرح می کند که بگو ای رسول ، من اجر از شما نمی خواهم زیرا حقوق مرا خدا می دهد و این ارزش احقاق حقوق انسان وجایگاه رفیع آن است و آیاتی مانند لقد کرمنا بنی آدم ... و سخر لکم ما فی السماوات والارض ... نشان دهنده این جایگاه برای حقوق انسان است که بسی بالاتر از حقوق بشرامروزی است که در دنیا مطرح است در باره امیر المومنین (ع) هست که بعد از قضایای پیامبر و سکوت 25 ساله با حضور خود در حکومت اعلام می دارند. من برای اعاده حقوق مردم آمده ام .

امیر المومنین علیه السلام می فرمایند زجر ، از ناهنجاریها جامعه بدلیل عدم   رعایت حقوق همدیگر است حضرت می فرمایند حتی قبل از سفر حج می باید حقوق مردم را پرداخت نماید و یا حقوقی که برای اعضاء و جوارح آمده که آنان نیز بر انسان حق دارند از جمله حق پا و زکات پا آن است که سعی می کنیم حقوق خدا را با پای در راه دیدارصالحین و زیارت بزرگان به کار بریم ، حسن همجواری حسن معاشرت از جمله دیگر حقوق است .

 

. انتهای پیام /*