کد مطلب: 654 | تاریخ مطلب: 05/05/1392
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

پنجمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت حجت الاسلام والمسلمین دکتر مقدم 92

پنجمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت حجت الاسلام والمسلمین دکتر مقدم 92

پنجمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت سخنرانی استاد حجت الاسلام والمسلمین دکتر مقدم با موضوع قرائت امام خمینی (س) از حکومت دینی

پنجمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت  در مورخ شنبه 18 رمضان مصادف با 5 مرداد با موضوع قرائت امام خمینی (س) از حکومت دینی در سالن  نگارستان حضرت امام خمینی (س) سخنران شب پنجم استاد حجت الاسلام والمسلمین دکتر مقدم بودند ایشان فارغ التحصیل رشته الهیات در مقطع دکتری از دانشگاه هامبورگ می باشند و در حال حاضر معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) هستند 

این سخنرانی بعد از قرائت قرآن و پخش نماهنگ شب ضربت خوردن مولای عرشیان علی (ع) در ساعت 10 در سالن اجتماعات نگارستان حضرت امام خمینی (س ) و با حضور جمعی از روزه داران مشتاق اندیشه های تابناک حضرت امام خمینی (س)  برگزار شد .

خلاصه سخنرانی شب پنجم با موضوع قرائت امام خمینی (س) از حکومت دینی

ایشان ضمن بیان سه رویکرد اصلی امام به حکومت دینی به تشریح هر یک پرداختند و سپس جمع بندی خود را ارائه نمودند .

رویکرد اول رویکرد انسانی :  تلقی امام از حکومت دینی ، حکومتی است که با آزادی مشروع ، با حق انتخاب و کرامت انسان در تناقص نیست . حکومت دینی به حکومت طاغوت منجر نمی شود امام عمیقاً به حق تعیین سرنوشت باور داشت . نسبت به انتخاب و حقوق شهروندی باور قلبی داشت امام در حوزه اندیشه دینی با خرافات وموهومات به شدت در می افتاد حضرت امام خمینی (س) بر روی جوهره دینی تأکید داشت تا حواشی آن ؛حاشیه نباید جای متن دین بنشیند پس اولین رویکرد امام به حکومت دینی رویکرد انسانی است دومین رویکرد حکومت دینی مبحث اخلاق در حکومت است اصلی ترین هدف خداشناسی رساندن انسان به توحید عملی است که ریشه در اخلاق دارد . احکام نیز مبتنی بر اخلاق است از جمله احکام معاملات و ازدواج و... آن جزیی که به فقه جنبه انسانی و هدایتگری وانعطاف پذیری می دهد اخلاق است بن مایه اسلام اخلاق است و امام در سراسر زندگی خود نشان داد سیاست با اخلاق ، عرفان با اخلاق ، حکومت با اخلاق است و رابطه صادقانه با جامعه خود بر قرار کرد و مردم کاملاً او را باور داشتند .

رویکرد سوم رویکرد مصلحت عمومی در حکومت دینی است

حکومت دینی این قدرت را دارد که بر اساس مصلحت عمومی که به منفعت عامه مردم کشور می شودحکم وضع کند وحکومت دینی در بن بست قرار نمی گیرد این قبیل احکام که صلاح مصلحت عمومی در آن بسیاربا اهمیت می شود  احکام اولیه و ثانویه نیست و ولی فقیه وظیفه خروج از بن بست را فراهم می کند که شورای مصلحت نظام چنین وظیفه ایی دارد مصلحت عمومی می تواند رجحان بر احکام اولیه و ثانویه داشته باشد واین خود نیز از رویکردهای خاص امام به حکومت دینی است 


 

 

. انتهای پیام /*