کد مطلب: 649 | تاریخ مطلب: 02/05/1392
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

دومین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت حجت الاسلام دکتر عبد الرحیم سلیمانی 92

دومین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت حجت الاسلام دکتر عبد الرحیم سلیمانی 92

دومین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت تحت عنوان ده شب نورانی با قرآن در مورخه دوم مرداد 92 با حضور استاد ارجمند حضرت حجت الاسلام دکتر عبد الرحیم سلیمانی با موضوع قرآن و رواداری مذهبی

دومین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت تحت عنوان  ده شب نورانی با قرآن در مورخه دوم مرداد 92 همزمان با شام میلاد حضرت امام حسن (ع) برابر با پانزدهم ماه مبارک رمضان در سالن نگارستان حضرت امام خمینی (س)  با حضور  استاد ارجمند حضرت حجت الاسلام دکتر عبد الرحیم سلیمانی  با موضوع قرآن و رواداری مذهبی برگزار گردید  وی که دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و دکتری در رشته کلام با گرایش فلسفه دین می باشد ودر حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه مفید می باشد و دارای تألیفات ارزشمندی نیز است در بخشی از سخنان خود فرمودند:

در قرآن کریم اصل بر آسان گیری است همچنین برای ادیان مختلف از جمله مسیحی، یهودی پس منطق قرآن سخت گیری نیست به بهانه باید وارد کرد بر جرگه دین و نه به بهانه باید اخراج کرد و مردم را بی دین کرد .

قرآن متون ادیان را در اصل موضوع تأیید کرده و ابتدا از در توحید و بزرگ نمودن مشترکات وارد شد و سپس نقاط ضعف را اشاره می نماید .

قرآن دعوت به همگرایی می کند و سعی بر آن دارد که به صورت آسان افراد را در دایره توحید قرار می دهد .

آیات بسیاری در قرآن وجود دارد که اجازه نمی دهد مومنان یکسره و مطلق اقدام و اهل کتاب را ترد و مردود کنند از جمله آیات  «  لیسوا سواء من اهل الکتاب امه قائمه یتلون آیات الله آناء اللیل و هم یسجدون . یومنون بالله والیوم الاخره و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر  یسارعون فی بالخیرات و اولئک من الصالحین»

پس منطق قرآن آسان گیری ومثبت نگری و گسترش دایره توحید است نه محدود کردن اهل کتاب .

قرآن در باره دیگر ادیان بسیار با انصاف و منطق استدلال می کند قرآن مجید با مشرکان با چنین منطقی برخورد کرده پس ماهم باید در بین خودمان هم با چنین منطقی برخورد کنیم نباید دنبال بهانه گشت که که مردم را بی دین جلوه داد مردم دیندارند و دین های آنها متفاوت است باید به بهانه مردم را جمع کرد نه رد کرد « و لا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتی هی احسن «

 

. انتهای پیام /*