کد مطلب: 3317 | تاریخ مطلب: 21/04/1400
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

فلسفه حج و رسالت حجاج در کنگره عظیم عبادی- سیاسی حج 1

فلسفه حج و رسالت حجاج در کنگره عظیم عبادی- سیاسی حج 1

فلسفه حج و رسالت حجاج در کنگره عظیم عبادی- سیاسی 1

  اکنون که در آستانۀ فریضۀ مبارکۀ حج هستیم، لازم است توجهی به ابعاد عرفانی و‏‎ ‎‏روحانی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آن داشته باشیم. باشد که این امر راهگشایی‏‎ ‎‏برای قدمهای مؤثر دیگر باشد. در این موضوعات بسیاری از دوستان متعهد مطالبی‏‎ ‎‏گفته اند. اینجانب نیز اشاره ای گذرا تنها به بعض ابعاد آن می کنم؛ شاید تذکری از آن‏‎ ‎‏حاصل شود. از آنجا که در این مناسک عجیب، از اول «احرام» و «تلبیه» تا آخر مناسک،‏‎ ‎‏اشاراتی عرفانی و روحانی است که تفصیل آنها در این مقال میسر نیست، اکتفا به بعض‏‎ ‎‏اشارات تلبیه ها می کنم.‏

‏     لبیکهای مکرر از کسانی حقیقت دارد که ندای حق را به گوش جان شنیده و به دعوت‏‎ ‎‏الله تعالی به اسم جامع جواب می دهند. مسئله، مسئلۀ حضور در محضر است و‏‎ ‎‏مشاهدۀ جمال محبوب. گویی گوینده از خود در این محضر بیخود شده و جواب دعوت‏‎ ‎‏را تکرار می کند. و دنبالۀ آن سلب شریک به معنای مطلق‏‎‎‏ آن می نماید، که اهل الله ‏‎ ‎‏می دانند، نه شریک در الوهیت فقط. گرچه سلب شریک در آن نیز شامل همۀ مراتب، تا‏‎ ‎‏فنای عالم در نظر اهل معرفت است؛ و حاوی جمیع فقرات «احتیاطی» و «استحبابی»‏‏است، مثل «الحَمدُ لَکَ و النَعمَة لک» و «حمد» را اختصاص می دهد به ذات مقدس،‏‎ ‎‏همچنین نعمت را؛ و نفی شریک می کند. و این نزد اهل معرفت غایت توحید است. و به‏‎ ‎‏این معناست که هر حمدی و هر نعمتی که در جهان هستی تحقق یابد حمد خدا و نعمت‏‎ ‎‏خداست بدون شریک. و در هر موقف و مشعری و وقوف و حرکتی و سکون و عملی،‏‎ ‎‏این مطلب و مقصد اعلی جاری است. و خلاف آن، «شرک» به معنای اعم است، که همۀ‏‎ ‎‏ما کوردلان به آن مبتلا هستیم. بگذارم و بگذرم.‏

‏     و از همۀ ابعاد آن مهجورتر و مورد غفلت تر، بُعد سیاسی این مناسک عظیم است که‏‎ ‎‏دست خیانتکاران برای مهجوریت آن بیشتر در کار بوده و هست و خواهد بود. و‏‎ ‎‏مسلمانان امروز و در این عصر ـ که عصر جنگل است ـ بیشتر از هر زمان موظف به اظهار‏‎ ‎‏آن و رفع ابهام از آن هستند؛ زیرا بازیگران بین المللی با اغفال مسلمین و عقب‏‎ ‎‏نگه داشتن آنان از یک سو، و عمال سودجوی آنان از سوی دیگر، و غفلتزدگان نادان از‏‎ ‎‏طرفی، و آخوندهای درباری یا کج فهم از سوی دیگر، و متنسکان جاهل‏‏ از یک‏‎ ‎‏طرف، دانسته یا ندانسته پشت در پشت هم ایستاده و در محو این بُعد سرنوشت ساز و‏‎ ‎‏نجات دهندۀ مظلومان در فعالیت هستند. و لازم است متعهدان و بیداران و دلسوزان برای‏‎ ‎‏غربت اسلام و مهجوریت این بعد در احکام اسلام، بویژه حج که این بعد در آن ظاهرتر‏‎ ‎‏و مؤثرتر است، با قلم و بیان و گفتار و نوشتار به کوشش برخیزند؛ خصوصاً در ایام مراسم‏‎ ‎‏حج، که پس از این مراسم عظیم انسانها می توانند در شهر و دیار خود با توجه به این بُعد‏‎ ‎‏عظیم مسلمانان و مظلومان جهان را بیدار، و برای خروج مظلومان جهان از تحت‏‎ ‎‏فشارهای روز افزون ستمگران مدعی حمایت از صلح به حرکت وادارند. و پر واضح‏‎ ‎‏است که اگر در این کنگرۀ عظیم جهانی، که همۀ اقشار ملتهای مظلوم اسلامی از هر‏‎ ‎‏مذهب و ملت و دارای هر زبان و مسلک و هر رنگ و قشر، ولی با زیّ واحد و لباس‏‎ ‎‏مشابه، دور از هر آلایش و آرایش، اجتماع نموده اند مسائل اساسی اسلام و مسلمین و‏‏مظلومان جهان از هر فرقه حل نشود و حکومتهای مستکبر و زورگو سرجایشان ننشینند،‏‎ ‎‏از اجتماعات کوچک منطقه ای و محلی کاری برنخواهد آمد و راه حل فراگیری به دست‏‎ ‎‏نخواهیم آورد.‏

صحیفه امام ج 19 ص21-22


. انتهای پیام /*