کد مطلب: 4071 | تاریخ مطلب: 10/10/1401
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

شور ادبیات آئینی در نگارستان امام خمینی (ره)

شور ادبیات آئینی در نگارستان امام خمینی (ره)

شور ادبیات آئینی در نگارستان امام خمینی (ره)

 
به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم ونشر اثار امام خمینی (ره) اصفهان نهمین نشست ادبی" نگارستان" : به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) با سخنرانی  دکتر محمد ابراهیم شایان پیرامون شعر فاطمی ومقام حضرت زهرا (س) در ادبیات فارسی و همچنین  تجلیل از پیشکسوت  شعر وادب پارسی  استاد  محمو مرتضوی نائینی (ناظر اصفهانی ) روز دوشنبه پنجم دی‌ماه در نگارستان امام خمینی (ره) اصفهان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه مهدی بنکدار مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان تسلیت ایام شهادت بانوی دوعالم ، با اشاره به اهمیت ادبیات آئینی، اظهار کرد: ادبیات آئینی ریشه در تاریخ کهن سرزمین ما دارد و باعث اعتلا فرهنگ خواهد شد. همه‌ ما وظیفه داریم در راستای تحقق اهداف ادبیات آئینی، در آثار حضرت امام (ره) جست و جو کنیم، چرا که سیره امام (ره) در عرصه ادبیات در کنار دیگر ویژگی های ایشان حاصل یک عمر زندگی بوده و خوشحالیم که می‌توانیم این محفل ها را برپا کنیم.
وی خطاب به شاعران آئینی در آستانه ایام شهادت حضرت زهرا (س)، گفت: قطعا شاعرانی که در وصف حضرت زهرا (س) بیتی می‌ سرایند مصداق این است مقامی را پاس داشتند و به جگر گوشه پیامبر سلام فرستاده اند.

در ادامه این برنامه دکتر محمد ابراهیم شایان پیرامون شعر فاطمی و مقام حضرت زهرا (س) در ادبیات فارسی، اظهار کرد: اینکه افرادی دغدغه مند شعر هستند و جایگاه شعر آئینی را قدر می‌دانند، جای تشکر دارد. خوشحالم که امروز مراسم تجلیل از پیشکسوت شعر و ادب استاد محمود مرتضوی نائینی (ناظر اصفهانی) برگزار شد، این استاد در حوزه ماده تاریخ فعالیت داشتنند و ازنظر علمی در حوزه پژوهش شمسی و قمری فعالیت می‌کردند که این موضوع بسیار دارای اهمیت است.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از عنوان آئین یا ادبیات آئینی همیشه صحیح نیست، افزود: ادبیات آئینی مفهوم فراتری دارد، برخی از ادبیان اعتقاد دارند که مدیحه سرایی دیرینه را ادبیات آیینی خطاب کنند و این تنها عنوان زیبایی است که مطاله را دشوار می‌کند، به عنوان مثال ادبیات آئینی عشق، نوروز و.... درست نیست. باید بین معنای آئین و شعر تمایز ایجاد کنیم و جشنواره هایی به نام این شعرها برگزار کنیم. قطعا انجام این فعالیت‌ها می‌تواند، مورد مطالبه قرار گیرند.

این شاعر با بیان اینکه در تاریخ سندیت محکمی از زمان دقیق شهادت حضرت زهرا(س) نداریم، تصریح کرد: القابی وارد شده که گاهی جنبه ایهام گونه پیدا می‌کند، مانند استفاده از اسمی همانند بتول که به معنای از دنیا بریده است. شاعران بزرگی همچون عطار و سنایی همیشه به این اشاعر توجه داشتند. همچنین این اشعار گاهی به استناد حکایاتی است که اشارات مستقیم و غیر مستقیم به حضرت وجود دارند.
وی ادامه داد: از ابتدا شعر فارسی تا امروز بسیاری از شاعران پس از فردوسی، همچون ناصر خسرو اشعاری در این زمینه سروده‌اند، البته تنها دوره تاریخی که با این اشعار بسیار درگیر بود، دوره صفویه است که مذهب شیعه در آن دوره رسمی شد و تا امروز برگزاری محافل شعر و مراسم سوگواری پابرجاست.
این منتقد ادبی قضاوت در رابطه با ادبیات امروز را کمی زود دانست و گفت: باید زمان لازم سپری شود با نگاهی محققانه به سراغ بررسی اشعار و ادبیات امروز برویم. پس از انقلاب تعدادی از شاعران همچون علی معلم و مرحوم سبزواری در جریان زمانی شعر کلاسیک بودند که از ابتدای جوانی تا پیری تغییردر سبک آنها پیدا نشده است. تعدادی دیگر از شاعران مانند موسوی یا گرمارودی در جریان زمانی شکل گیری شعار نو و سپید حضور داشتند وکه تصمیم گرفتند شعر نو در قالب های جدید بسرایند. به دلیل آنکه بینامتن در این نوع اشعار نقش دارد مواردی پیدا می‌شود که شاعران آئینی به دلیل عدم آگاهی از تاریخ مذهب و استناد احادیث گاهی احادیث نا معتبر را دست مایه شعر قرار می‌دهند و در آن زمان تحریف شعر اتفاق می افتد.

در ادامه این نشست جمعی از شعرای فرهیخته اصفهان همچون، ناصر بهرامی، مهرآسا، کیوان پور، سالمی، هادوی، دانشمند، خیری و رجایی به شعر خوانی پرداختند. همچنین در پایان این نشست از پیشکسوت شعر و ادب استاد محمود مرتضوی نائینی(ناظر اصفهانی) تجلیل شد.

 

. انتهای پیام /*