کد مطلب: 3529 | تاریخ مطلب: 08/09/1398
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

وقایع و بیانات و رخدادهای حیات پر برکت حضرت امام خمینی (س) 8 آذر ماه

وقایع و  بیانات و رخدادهای حیات پر برکت حضرت امام خمینی (س)  8 آذر ماه

نامه [به آقای مرعشی نجفی (انتشار تلگراف لغو لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی)]  آذر41

مصاحبه [با مجله «الاقتصاد العربی» درباره بازگشت به ایران ] 8 آذر 57

مصاحبه [با روزنامه نگاران درباره حال و آینده ایران ]8 آذر 57

پیام [به ملت ایران (صرف وجوه شرعیه برای کمک به زلزله زدگان)] 8 آذر 58

مصاحبه [با پنج نفر از خبرنگاران مطبوعات اروپا (دلایل اشغال لانه جاسوسی)] 8 آذر 58

حکم [انتصاب آقای صادق قطب زاده به سمت وزیر امور خارجه ]8 آذر 58

پیام [به فرماندهان نظامی (قدردانی از پیروزی لشکریان اسلام)] 8 آذر 60

 

نامه [به آقای مرعشی نجفی (انتشار تلگراف لغو لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی)]

زمان: 1341 ه. ش./ 1382 ه. ق

مکان: قم

موضوع: جلوگیری از انتشار تلگراف نخست وزیر درباره لغو لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی

مخاطب: مرعشی نجفی، سید شهاب الدین

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

به عرض عالی می رساند، از قرار مسموع تلگراف نخست وزیر را می خواهید طبع و منتشر نمایید. بنده صریحاً عرض می کنم این انتشار بر خلاف صلاح اسلام و حوزه علمیه و خلاف صلاح خود جنابعالی است. من میل ندارم آقایان هتک شوند. من میل ندارم حوزه علمیه قم این قدر سبک و بی ارزش در بین دولت و ملت قلمداد شود. با هر وسیله ای هست از طبع و انتشار این امر جلوگیری کنید تا خود دولت انتشار دهد. الآن تلفن کنید مطبعه طبع نکند و یا منتشر نکنند. می ترسم فسادی شود.

روح اللَّه الموسوی الخمینی

صحیفه امام، ج 1، ص: 100

 

مصاحبه [با مجله «الاقتصاد العربی» درباره بازگشت به ایران ]

زمان: 8 آذر 1357/ 28 ذی الحجه 1398

مکان: پاریس، نوفل لوشاتو

موضوع: بازگشت به ایران

مصاحبه کننده: خبرنگار فرانسوی مجله الاقتصاد العربی و بولتن خبری خاورمیانه

سؤال: [در مصاحبه با خبرگزاری فرانس پرس، اظهار داشتید که یک حکومت انقلابی باید با سقوط شاه تشکیل شود، و شما پیش از سقوط شاه به ایران باز نخواهید گشت. به نظر می رسد در اثر مذاکرات شاه با افرادی مانند آقای سنجابی و همچنین در اثر فشار امریکا بر شاه، امکان این باشد که شاه ایران را ترک کند و حکومتی انتقالی متشکل از همین سازشکاران تشکیل شود. آیا در چنین شرایطی شما این دولت را به عنوان دولت انتقالی خواهید پذیرفت و به ایران باز خواهید گشت؟]

جواب: اولین چیزی که در خواسته های ما آمده است و عموم ملت خواهان آنند، برکناری شاه است، و لکن مسأله شخص شاه نیست. ما هر حکومتی را که از طرف خود مردم نباشد و متکی به همان قدرتی که شاه را سرِ کار آورد و حفظ کرد و یا قدرتی دیگر، بشدت طرد می کنیم، و با او همان رفتاری را خواهیم کرد که با شاه کرده و می کنیم. و مسأله رفتن من به ایران، یا بودن در خارج از ایران تابع این است که در کجا بهتر بتوانم به ملتم بیشتر خدمت کنم.

 [اظهار داشته اید که همه کسانی که چه با عنوان موافق و چه با فرصت طلبی به عنوان مخالف، دم از قانون اساسی و انتخابات آزاد می زنند، باید از تصدی امور برکنار شوند. آیا این بدان معنی است که قانون اساسی فعلی به نظر شما از اعتباری برخوردار نیست؟ اگر چنین است، به نظر شما چه قانونی اساسی ای باید برای اداره امور کشور تهیه شود؟]

- شاه و دارودسته اش که دم از قانون اساسی می زنند، شکی نیست که نه برای احترام به قانون است، زیرا پنجاه سال است قانون را زیر پا گذاشته اند، بلکه برای آن است که با این فریب، مقام سلطنت و شخص شاه را در این مقام حفظ کنند. و من به دلیل همین توطئه شاه، مکرر به عموم ملت ایران و سران قوم، تذکر داده ام که دم از قانون اساسی نزنند، که ندانسته گرفتار توطئه شاه می شوند و قانون اساسی فعلی بدون اصلاحات، از نظر من اعتباری ندارد.

 [در یکی از بیانیه هایتان از کارگران ایران خواسته اید که بدون توجه به وعده های رژیم، به اعتصابات خود ادامه دهند. یکی از درخواستهای مطرح شده، در این اعتصابات، تشکیل اتحادیه های آزاد کارگری است. نظرتان درباره این اتحادیه ها چیست؟ اگر با تشکیل آنها موافقید، اینها در چهارچوب حکومت جمهوری اسلامی مورد پیشنهاد شما، چه نقشی و اهمیتی خواهند داشت؟]

- کارگران محروم و متدین ایران که اکثر آنان همان کشاورزان و زارعین فقیر و گرسنه سابقند، حق دارند برای به دست آوردن حقوق حقه خود، به مبارزه ملت از هر طریق ممکن و مشروع بپردازند. و در جمهوری اسلامی، به آنها حق داده می شود که به هر شکل ممکن به دور هم جمع شوند و مسائل و مشکلات خود را بررسی کنند و در نتیجه، دولت را در جریان مسائل خود قرار دهند و نیز از حقوق صنفی خود دفاع کنند.

 [نظرتان درباره فعالیت احزاب سیاسی چپ، بدون اتکا به هیچ قدرت خارجی در چهارچوب حکومت جمهوری اسلامی چیست؟]

- در جمهوری اسلامی، هر فردی از حق آزادی عقیده و بیان برخوردار خواهد بود، و لکن هیچ فرد و یا گروه وابسته به قدرتهای خارجی را، اجازه خیانت نمی دهیم.

 [نظرتان درباره مبارزه مردم فلسطین چیست؟ با توجه به اینکه بیش از نیمی از نفت اسرائیل از ایران تأمین می شود. چه اقداماتی باید از سوی ایران در این زمینه صورت گیرد؟]

- یکی از علل قیام مردم مسلمان ایران علیه شاه، حمایت بی دریغ او از اسرائیل غاصب است. و شاه، نفت اسرائیل را تأمین می کند. ایران را بازار مصرف کالاهای اسرائیل کرده است و حمایتهای معنوی دیگر. و برای فریب افکار جهانی صرفاً به محکوم کردن اسرائیل می پردازد. ملت مسلمان ایران و هیچ مسلمانی و اصولًا هیچ آزاده ای، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و ما همواره حامی برادران فلسطینی و عرب خود خواهیم بود.

[در پیامهایتان به کرّات نقش نیروهای بزرگ امریکا، شوروی، انگلستان و چین را در صحنه جهانی محکوم کرده اید. نظرتان درباره فروش گاز و نفت ایران به این کشورها و وابستگان برخی از آنها، مثلًا دولت آفریقای جنوبی چیست؟ به طور کلی چه طرحی برای اداره صنعت نفت پیشنهاد می کنید؟]- من همیشه به ملت ایران گوشزد کرده ام که گول تبلیغات غلط را نخورند. امریکا و انگلستان که دم از تمدن و پیشرفت می زنند، و نیز شوروی و چین، که دم از انقلاب و حمایت از انقلابیون می زنند، هر کدام به نحوی با شاه، این جنایتکار حرفه ای همکاری می کنند. شاهی که در هر کجای عالَم که فردی و یا دولتی جنایتکار و ستمگر است، شاه از او حمایت می کند و به آن کمک می دهد. ملت ایران تصمیم گرفته است برای نجات از چنگال این آدمخواران به مبارزه ادامه دهد و بر مبنای همین استقلال، سیاستهای خود را تنظیم کند. و در مورد نفت، چه کسی به خود حق می دهد که به ما دستور بدهد که ما همیشه باید نفت خود را سخاوتمندانه تاراج کنیم و به دیگران بدهیم و خود از آن استفاده نکنیم. و ما به دشمنان بشریت و انسانیت نفت نمی دهیم.

صحیفه امام، ج 5، ص: 138-140

مصاحبه [با روزنامه نگاران درباره حال و آینده ایران ]

زمان: 8 آذر 1357/ 28 ذی الحجه 1398

مکان: پاریس، نوفل لوشاتو

موضوع: حال و آینده انقلاب اسلامی ایران

مصاحبه کننده: روزنامه نگاران نروژی و روزنامه های فاینانشال تایمز لندن و الرأی تونس

سؤال: [برنامه های آینده حضرت آیت اللَّه برای ایران چیست؟]

جواب: ما ان شاء اللَّه وقتی که شاه رفت، یک حکومت اسلامی در ایران ایجاد می نماییم و شکل رژیم را که جمهوری اسلامی است به آرای عمومی می گذاریم و تمام نواقصی که تا کنون شاه پیش آورده است حتی الامکان ترمیم می کنیم.

 [در صورت سقوط شاه، آیا حضرت آیت اللَّه به ایران بازمی گردید و دولت جدیدی را تشکیل خواهید داد یا نه؟ بعضیها در ایران معتقد هستند که قبل از سقوط شاه به ایران بازمی گردید. نظر حضرت آیت اللَّه چیست؟]

- من هر وقت که صلاح بدانم به ایران برمی گردم، چه قبل از سقوط شاه باشد و چه بعد از سقوط او.

 [آیا دولت جدید مورد نظر شما صد درصد اسلامی است؟ به این معنی که در حکومت آینده محلی برای یهودیان، مسیحیان و سایر اقلیتهای مذهبی خواهد بود یا نه؟]

- البته که در حکومت اسلامی محلی برای اقلیتهای مذهبی وجود دارد. و آنها الآن هم وکیل دارند و در مجلس واردند. ما در حکومت اسلامی هم برای آنها این حق را قائلیم.

 [روابط دولت آینده با غرب، چگونه خواهد بود، آیا تمام خارجیهایی که در ایران هستند باید ایران را ترک کنند؟]

- ما با ملتهای غرب نه تنها هیچ نظر سوئی نداریم، بلکه با آنان صمیمی هم هستیم و آن دولتهایی که با ملت ایران بدرفتاری کرده اند ما با آنها نظر خوبی نداریم و در هر صورت با غربیها ما رفتارمان عادلانه است و هیچ وقت با هیچ کس، رفتار ظالمانه نخواهیم داشت.

 -[نظر حضرت آیت اللَّه درباره روسیه شوروی و کمونیستها چیست؟]

- روسیه هم یکی از دوَلی است که به ما تعدی کرده است و ما از او ناراضی هستیم. شرایط اجتماعی ایران به صورتی است که کمونیسم هیچ راهی در آن ندارد.

 [آیا شما خواستار تأسیس و تشکیل یک فدراسیونی از دولتهای اسلامی در منطقه هستید؟]

- در صورتی که مقتضی بشود امکان دارد.

 [آیا حضرت آیت اللَّه با معمر قذافی در لیبی روابطی دارید؟]

خیر، لکن راجع به یک قضیه ای من به ایشان پیغام دادم و ایشان هم جواب دادند..

 [اگر چنانچه رژیم فعلی ایران کنار برود و حکومت اسلامی برقرار شود، این اصلاحات ارضی ای را که شاه انجام داده کنار خواهد رفت و شما این زمینها را از دهقانها گرفته به مالکین برخواهید گرداند؟]

- خیر، زمینها به مالکین برنمی گردد. مالکین مالیات اسلامی را در طول تاریخ نداده اند و تمام املاک آنها به دولت برمی گردد.

 [برنامه شما، نظر و رهنمودتان برای طرفدارانتان در ماه محرّم چیست؟]

- من در مورد محرّم به دوستانم دستور داده ام و به آنان گفته ام که مجالس را هر چه بیشتر باید برپا نمایند و مراسم این ماه را بدون اجازه از دولت انجام دهند. و اگر دولت جلوگیری کردند در خیابانها و کوچه ها و خارج تکایا مسائل روز را بگویند و بدین گونه نهضت را ادامه دهند.

 [ما می بینیم که یک اتحاد کاملی بین مخالفین شاه، اعم از سیاسی و دینی داخل ایران به وجود آمده و آن اینکه همه می گویند که شاه باید برود. تنها چیزی که برای ما مبهم است اینکه شما چه نظام و مجتمعی را جایگزین شاه خواهید کرد که بتواند مورد موافقت همه قرار گیرد؟]

- ما قصد داریم حکومت اسلامی به معنای حقیقی خودش جایگزین رژیم سلطنتی بشود. ما نظام جمهوری را به آرای عمومی می گذاریم و ایران چون همه شان مسلمان هستند رأی به این قضیه خواهند داد. و بعد از رأی آنها حکومت جمهوری اسلامی تشکیل خواهد شد.                       

 [ملت تونس و مسلمانانی که در تونس هستند گرایشی به حرکتهای دینی در ایران دارند، گرچه عده ای می خواهند به این حرکت برچسب واپسگرایی بزنند. آیا مطلبی برای ملت تونس دارید؟]

- من برای تمام ملت جهان و خصوصاً مسلمین جهان این پیام را دارم که ملت ایران برای احقاق حقوق از دست رفته اش قیام کرده است، و سلاطین در طول تاریخ مانع و غاصب حقوق آنان بوده اند. لهذا از تمام مردم جهان و مسلمانان شریف تقاضا دارم که به نهضت اصیل اسلامی و مردم ایران کمک کنند. انسانیت مردم جهان اقتضا دارد که صدای ملت مظلوم ما را به جهان برسانند. علاوه بر اینکه تکلیف اسلامی مسلمانان است که اگر کسی مظلوم واقع شد باید به او کمک کرد

صحیفه امام، ج 5، ص: 141-143

 

پیام [به ملت ایران (صرف وجوه شرعیه برای کمک به زلزله زدگان)]

زمان: 8 آذر 1358/ 9 محرّم 1400  مکان: قم

موضوع: اجازه مصرف وجوه شرعیه برای کمک به زلزله زدگان

مخاطب: ملت ایران

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

أنا للَّه و إنا إلیه راجعون

ملت شریف و خیرخواه ایران، خواهران و برادران ارجمند! با آنکه می دانم با احساس مسئولیت و حس تعاونی که در همه قشرهای محترم است، برای نجات برادران و خواهران خود در این فصل سرما به مناطق زلزله زده خواهید رفت و با توان خود به مسلمانان و اطفال ناتوان کمک خواهید کرد؛ لکن این جانب نیز با احساس تکلیف از شما عزیزان می خواهم که فرصت را از دست نداده و به این عبادت اسلامی- انسانی بشتابید.

راضی نشوید که شما و اطفال عزیزتان در آسایش باشند و خواهران و برادران و عزیزان آنان در رنج تَعَب. بدانید که این حوادث دردناک جنبه آزمایش و امتحان نیز دارد. همان طور که در زلزله قبل با آن همت بزرگ انسانی آن چنان به کمک شتافتید که در مدت کوتاهی زاید بر احتیاجات اولیه اسباب رفاه آنان را فراهم کردید؛ امید است در این ایام هم- که سرما بیشتر است- همان طور عمل کنید. این جانب اجازه می دهم که از سهم امام- علیه السلام- و سادات نیز محسوب نمایید. از خداوند متعال توفیق و سعادت و سلامت همگان را خواستار؛ و نجات برادران و خواهران را امیدوارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

نهم محرّم الحرام 1400- روح اللَّه الموسوی الخمینی

صحیفه امام، ج 11، ص: 140

                       

مصاحبه [با پنج نفر از خبرنگاران مطبوعات اروپا (دلایل اشغال لانه جاسوسی)]

زمان: 8 آذر 1358/ 9 محرم 1400

مکان: قم

موضوع: دلایل اشغال لانه جاسوسی امریکا- تبلیغات دروغین غرب- توطئه ها و کارشکنیها

مصاحبه کننده: پنج نفر از خبرنگاران مطبوعات اروپا

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

من آنچه از خبرنگارها انتظار دارم این است که مطالب من تصحیح نشود. همان طور که من گفته ام بخواهند منتشر کنند، بی کم و زیاد باشد. خودشان تصرف نکنند. عقاید خودشان را داخل نکنند در آن چیزی که من گفته ام. تحت تأثیر تبلیغات سوء واقع نشوند.

مسائل ایران را آن طوری که من می گویم، همان طور منعکس کنند.

سؤال: [ما از کشورهای کوچک اروپایی می آییم که ما هم در تحت فشار امپریالیسم امریکا هستیم و خیلی از شما تشکر می کنیم که وقت دادید و این کشورها را مخاطب قرار دادید. بعد از حوادث اخیر، به نظر می رسد مداخله امریکا در ایران به نام حفظ جان گروگانها تهدیدی جدی برای صلح جهانی خواهد بود. آیا حضرت امام تصور می فرمایند که امریکاییان حاضر به مواجهه با چنین خطری برای حفظ محمد رضای جنایتکار باشند یا آنها مقاصد دیگری دارند؟].

جواب: ممکن است که آنها مقاصد دیگری داشته باشند. چون ما آن طور بشر دوستی در کارتر و آنهایی که مصادر امورند سراغ نداریم که حس بشر دوستی آنها را وادار کرده باشد که محمد رضا را برنگردانند. و دلیل این است که اینها در همین موضوع هم اگر چنانچه بشر دوست بودند، این معنا را نمی گفتند که ما برای خاطر مثلًا چند تا بشر 53، میلیون بشر را یا در محاصره اقتصادی می گذاریم که به خیال آنها، اینها از گرسنگی تلف بشوند. یا اینکه ما جنگ راه می اندازیم که مملکت خودشان و مملکت ما و بسیاری از ممالک دیگر به خاک و خون کشیده بشود. اینها به نظر می آید که قضیه، قضیه انساندوستی نیست. قضایای دیگر در کار است که یک احتمال که شاید از احتمالات     دیگر قویتر باشد این است که آنها می دانند که به وسیله این شخص فاسد ، چه جرمهایی ارتکاب کرده اند، خودشان مطلع هستند از این. شاید بسیاری از جرمهایی که محمد رضا ارتکاب کرده است، غیر از او و رؤسای جمهور اطلاع نداشته باشند. حتی شاید خود دستگاه دولتی هم، نه دولتی ما و نه دولتی آنها، شاید، و این اسراری باشد، این حد جرایم اسراری باشد پیش رئیس جمهور وقت و محمد رضا. آنچه به نظر می رسد آقای کارتر خوف این معنا را دارد، وحشتزده شده الآن که چنانچه محاکمه بشود محمد رضا و ما او را محاکمه بکنیم، علاوه بر جرایم خودش که ثابت خواهد شد، جرایم دیگران که رؤسای جمهور وقت بوده اند و خصوصاً آقای کارتر که در اخیر رئیس جمهور بوده، جرایم آنها هم ثابت خواهد شد. و همان طوری که ما تقاضای محاکمه محمد رضا را کرده ایم و می کنیم و محاکمه ان شاء اللَّه خواهیم کرد، آن وقت تقاضای محاکمه رؤسای جمهور را هم خواهیم کرد. آنهایی که در این جرایم شریک بوده اند، هر مقامی که می خواهد باشد، کارتر باشد یا نیکسون باشد یا جانسون باشد یا هر که باشد، ما تقاضای این را می کنیم که آنها را محاکمه کنند، و خوفی که الآن کارتر دارد این است، او خوف این را دارد که جرایمش ثابت بشود. و ما تعقیب کنیم او را برای جرایم. و شانس او در ریاست جمهوری که طمعش را دارد، از بین برود. از این جهت به دست و پا افتاده است. به وسائل مختلف الآن او دست و پا می کند. شاید روزی نباشد که یکی، دو تا، سه تا از وزارت خارجه ما برای ما اوراقی می آید که از خارج آمده است. از ممالک مختلف که آنها تشبث کرده اند و آنها سفارش اینکه این گروگانها را رها کنید و یک قدری مثلًا چه بکنید و این مسائل. بنا بر این انگیزه ای که آقای کارتر دارند، ما شاید شک نداشته باشیم که این انگیزه، انگیزه انساندوستی نیست. این انگیزه، انگیزه این است که خوف دارد. او الآن وحشتزده شده است و حق هم دارد که وحشتزده بشود. برای اینکه آدمی که خائن هست، خایف است، می ترسد و ایشان خیال کرده بود که با یک مانورهایی که پیش بیاورد می تواند  در امریکا برای خودش یک مقامی تحصیل کند. و تمام نظرش هم به این است که در دوره آتیه هم رئیس جمهور بشود. تمام نظر او این است. اصل این ابرقدرتها، ما آن طوری که تجربه برایمان ثابت شده است، این قدرتهای بزرگ، چه ابرقدرتها، چه قدرتهای مادون آنها، اینها اصلش به اینکه، به بشر نظر داشته باشند، حتی به بشر مملکت خودشان، اینها سودجو هستند. خودشان را می بینند. غیر خودشان چیزی را نمی بینند. و برای خودشان فعالیت می کنند. حالا یک عده ای هم از مملکت خودشان به باد فنا برود.

از ممالک دیگر به باد فنا برود. اینها شانس پیدا بکنند در ریاست جمهور چند سال. دیگر عالم هر چه می خواهد بشود، شده است. از این جهت من احتمال این را می دهم. من یک قصه ای دارم در پاریس. یکی از مقامات بالا آمده بودند پیش من. آنجا صحبت از اینکه یک وقت در چین که شلوغی واقع شده بوده است، چه شده بوده است که، حالا تفصیل را خوب یادم نیست. و خوف این را داشتند که سفارتشان را که در چین هست آنجا چه بکنند. آن شخص گفته بود، برای من ترجمه کرده بودند. این طور ترجمه کردند که می گوید که ما افرادی که از خودمان در آنجا بود، برایمان خیلی مطرح نیست. مبلها مهم است. آنکه برای ما مهم است، آن مبلهای قیمتی بودند و ما خوف این را داشتیم که آن مبلها از بین برود. اما افراد بروند، بروند. این طوری است مسأله. آنهایی که تربیت انسانی ندارند، آنهایی که مهذب نیستند، آنهایی که تحت فرمانهای آسمانی تربیت نشده اند، آنها غیر از خودشان هیچ نمی بینند. و تمام منافع را برای خودشان می خواهند. آقای کارتر هم از آن اشخاصی است که تربیت آسمانی ندارد. اگر شنیده باشید، این چند روز، یک دفعه رفته است کلیسا و دعا کرده که این افراد خارج بشوند. شما بدانید که این دعای او هم مثل دعاهای محمد رضاست که مشهد می رفت و دعا می کرد. اینها همان مثلی است که یکی از حکمای ما عبید زاکان گفته است که مژدگانی که گربه عابد شده است. همین است مسأله. بنا بر این هیچ احتمال این معنا که ایشان برای خاطر محمد رضا یک کاری را بکند و انساندوستی وادار کرده باشد که آن کار را بکند، ما همچو احتمالی را نمی دهیم

حالا این امر محول به خود این آدم است که ببینیم چطور تشخیص می دهد. آیا تشخیص می دهد که برای به دست آوردن ریاست جمهوری این است که یک جنگی در دنیا راه بیندازد و مملکت خودش را به خرابی بکشد؟ این طور تشخیص می دهد تا وارد بشود به جنگ؟ آن هم در جنگ شکست خواهد خورد. احتمال اینکه او در جنگ پیروز بشود نیست در کار. و یا تشخیص می دهد که چنانچه روی موازین عقلی و عقلایی رفتار کند که یک مجرمی که به این مملکت پنجاه و چند سال جرم کرده و جوانهای ما را کشته و همه ذخایر ما را برده است و از بین برد و مملکت را به تباهی کشیده، او را تحویل بدهد. وقتی تحویل داد ما هم این اشخاصی را بر فرض اینکه اینها مجرم باشند- که مجرم هم هستند، اینها را ما مجرم می دانیم که در اینجا هستند- لکن اگر او را تحویل داد و اموال ما را هم تحویل داد، آن وقت ما مضایقه نداریم که اینها را عفوشان کنیم.

 [مطبوعات غرب دائماً در مورد دیکتاتوری و هرج و مرج در ایران گزارشهای دروغین طرح می نمایند، از آنجایی که اولین بار است که شما اروپا را مخاطب قرار می دهید، پاسختان در مورد این اکاذیب چیست؟]

- خود شما دارید می گویید که دروغ دارند می گویند. من متأسفم از اینکه غرب با آن هیاهو که در دنیا راه انداخته است راجع به تمدن، راجع به انسانیت غرب و اینها، آن وقت این دستگاه مخابراتی آنها که حساسترین دستگاه است، این طور باشد که مطالبی که در ایران اصلًا وقوع پیدا نکرده، آنها در آنجا تبلیغ می کنند و نشر می دهند. و اگر یک چیزی اینجا یک طور تحقق پیدا کرده، آنجا عکسش را منتشر می کنند. این چه ممالکی است که مطبوعاتشان این طور است. این آزادی که این آقایان به این مطبوعات داده اند، این آزادی سالم است؟ صحیح است؟ مطبوعاتی که لسان یک مملکت است، آبروی یک مملکت به آنها بسته است، اینها بنا بگذارند این طور اراجیف را بنویسند؟ دروغها را بنویسند؟ مملکت را بگویند که دیکتاتوری است؟ کجای مملکت ما دیکتاتوری است؟بیایند ببینند اشخاص. ببینند کجای این مملکت دیکتاتوری است؟ چه دیکتاتوری کرده اند اینجا؟ اینجا همه دارند به آزادی رفتار می کنند. همه کاری را دارند می کنند و ما تا پنج ماه همچنین آزاد قرار دادیم همه جبهه ها و همه  جناحها را که اشخاصی که خیانتی به این مملکت کرده بودند، مشغول فعالیت و توطئه شدند. بعد از آنکه مشغول فعالیت و توطئه شدند که الآن در همان لانه جاسوسی امریکا جرم بعضی از این روزنامه نویسها، بعضی از این مجله نویسها، توطئه، آنها در اینجا پرونده دارند و منعکس خواهد شد. ما بعد از چهار، پنج ماه به آنها مهلت دادیم. همه احزاب آزاد، همه روزنامه ها آزاد، همه قلمها و قدمها و گفتارها آزاد. یک وقت ملتفت شدیم که دستهای خارجی در کار است، مثل صهیونیسم و امریکا. و اینها و دارند توطئه می کنند و می خواهند مملکت ما را به خرابی بکشند. و از این جهت دادگاه، بعضی از این روزنامه هایی را که ثابت شد که اینها از امریکا و از صهیونیسم الهام می گیرند و توطئه می کنند، آنها را جلوشان را گرفته اند تا محاکمه بشوند. آنها بعد باید محاکمه بشوند. اما گفته می شود که اینجا دیکتاتوری است.

چه دیکتاتوری در اینجا هست؟ خوب، شما که الآن آمدید و در اینجا هستید، یک قدری گردش کنید اطراف مملکت را. گردش کنید، چه دیکتاتوری را شما ملاحظه می کنید در اینجا؟ و اما آشفتگی- عرض می کنیم که- این طور امور، این لازمه هر رژیمی است که تبدیل به رژیم دیگر می شود. مگر فرانسه که ادعا می کند که متمدنترین مثلًا ممالک است، بعد از اینکه در آنجا انقلاب شد، مثل انقلاب ما به این سفیدی و به این خوبی بود؟ چقدر آنجا کشته شده اند. در انقلاب شوروی چقدر آدم کشته شده است، و سایر انقلابات. ما مدعی هستیم که انقلاب ما در عالم نظیر نداشته است برای اینکه اسلامی بوده است. و چون اسلامی بود و تمام افراد ملت شرکت در این امر داشتند، یک انقلابی نبود که یک حکومتی بیاید و حکومتی را ببرد، یا یک نظامی بیاید و یک حکومتی را ساقط کند. آن طور نبود. یک ملتی قیام کرد و ملتی که اسلامی بود، ملتی که خودش را پایبند اخلاق و پایبند اسلام می دانست و می داند، اینها قیام کردند و حریف خودشان را بیرون کردند و غلبه کردند. همان روزی که غلبه کردند، تمام پایگاهها، تمام فرودگاهها باز بود. در صورتی که در انقلابات دیگر فرودگاهها در آن بسته می شود. تمام مطبوعات را از بین می برند. تمام روزنامه ها را از بین می برند و نمی گذارند منتشر بشوند.

  همین حالا هم گاهی جاها که ما می شنویم که یک کودتایی شده است، دنبالش اختناق تام است. و ما مدعی این معنا هستیم که هیچ انقلابی مثل انقلاب ما از باب اینکه ما تابع اسلام بودیم و اسلام دستور داشته و ما عمل می کردیم به آن دستور، آن طور نبوده است.به این آرامی که بعد از پیروزی بر یک همچون قدرتی، حتی آنها هم که به این ملت، آن قدر زیاد به این ملت خیانت کردند، جنایت کردند، آنها را هم نریختند و بکشند. آنها را گرفتند و آوردند و آن هم عده ای شان را آوردند و نگهشان داشتند و در حبس هم که نگه داشتند، آن قدری که به ما اطلاع دادند و اشخاصی که ما فرستادیم و دیدند که در حبس هم با آنها خوشرفتاری کردند. در صورتی که مجرم بودند، تا وقتی محاکمه کردند و بعد از آنکه محاکمه ثابت شد که این یک آدم، چقدر آدم کشته، چقدر خیانت کرده، آن وقت به جزای خودش رساندند. و اما سایر قشرهای ملت سر جای خودشان هستند. و ما آشفتگی که نگرانی داشته باشد، ابداً نداریم. ما از همه انقلابهایی که در عالم شده است، الآن کم آشفته ترین هستیم و هیچ آشفتگی در مملکت ما نیست. ولی خوب، از آن تفاله های سابق، از آن اشخاصی که میل ندارند این مملکت به آرامش خودش باقی باشد، از آنها البته هستند. از خارج هم به آنها الهام داده می شود. به آنها کمک می شود.اینها یک مقداری هستند. و لکن ما نگران از اینها هیچ نیستیم. برای اینکه اساس امور دست خود ماست و ما کنترل امور را داریم و ابداً نگرانی در این کار نیست. و اگر گفته اند که یک خلاف نظم و اینهاست، اینها هم جزو همانهاست که این روزنامه نویسهایی که اجیرند، اینهایی که الآن هم از شاه اجرت می گیرند، الآن هم الهام می گیرند از سایر کشورها، آنها این طور اراجیف را درست کرده اند و الّا مسائل این طور نیست.

 [بعضی احزاب سیاسی در ایران چنین برداشت می نمایند که مجلس خبرگان طرح قانون اساسی را بر مبنای اصول اسلامی تدوین نموده. ولی حقوق آنها را برای هر گونه فعالیت سیاسی در آینده نادیده گرفته اند. نظر حضرت امام چیست؟]

این «بعضی از احزاب سیاسی» یا قانون اساسی را نگاه نکرده اند و به خودشان زحمت ندادند که قانون اساسی را نگاه کنند و روی آن مقاصد فاسدی که دارند، شروع کردند

  حرف می زنند. و یا دیده اند و عمداً می خواهند خلاف بگویند. اصل بیست و ششم از قانون اساسی موجود، این قانون اساسی ما، احزاب و جمعیتها و انجمنهای سیاسی و انجمنهای اسلامی، اقلیتهای مذهبی آزادند. و شرط این است که توطئه نکرده باشند برای اینکه مملکت ما را، ملیت ما را، جمهوری اسلامی ما را نقض کنند. این متن قانون اساسی است. لکن گرفتاری که ما از این، بعضی از این احزاب سیاسی، بعضی از اینها که منحرف اند، گرفتاری که ما از اول داشتیم این بوده است که از اول که این ملت آمده است و با فریاد اللَّه اکبر و با فریاد اینکه ما جمهوری اسلامی می خواهیم، قیام کرده است و همین ملت که فریاد کرد و کشته داده است، این ملت غلبه کرده است، از آن اول که اینها غلبه کردند، دستجات اینها روییدند، یا از خارج آمدند و یا در داخل که در انزوا بودند بیرون آمدند، از سوراخها بیرون آمدند و شروع کردند کارشکنی. تا توانستند، شروع کردند به اینکه این جمهوری باشد، جمهوری اسلامی لازم نیست. اسلامی اش بیخود است، بعد هم یک دسته دیگر جمهوری دمکراتیک باشد. اسلامی اش لازم نیست. بعد هم یک دسته دیگر جمهوری اسلامی دمکراتیک باشد. مردم ما، ملت ما، صد درصد اگر نگوییم، 2/ 98 درصد رأی داده اند به جمهوری اسلامی. بعد یک دسته که جزو همان کمتر از دو قسمتی که از صد باقی مانده است، اینها شروع کردند به اینکه می خواستند که نگذارند اولًا که رأی مردم بدهند. حالا که رأی دادند، شروع کردند به اینکه اخلال کنند.

بعد از آنکه از آن مرحله گذشت، همچنین قدم به قدم، سیاستشان سیاست قدم به قدم بود. از آن مرحله گذشت و دیدند که مردم رأیشان را داده اند. آمدند دنبال اینکه نگذارند قانون اساسی نوشته بشود. قانون اساسی را نمی خواستند نوشته بشود. بعد که قانون اساسی را شروع کردند نوشتن، اینها باز شروع کردند به اشکالتراشی. بعد که آرای مردم را جست و جو کردند راجع به اینکه مردم می خواستند وکلایشان را تعیین بکنند، اینها شروع کردند به سمپاشی که وکلا تعیین نشوند. بعد که وکلا تعیین شدند و مجلس، مجلس خبرگانی که مردم با یک آرای زیاد، اکثریت قاطع تعیین کردند، اینها شروع کردند به اینکه هی اشکال کنند به خبرگان یا اشکال کنند به اصولی که خبرگان گذرانده اند. بعد از اینکه از آن هم گذشت و حالا مجلس خبرگان قانون را تدوین کرده است، تثبیت کرده است  

و بعد هم بناست که به همه پرسی گذاشته بشود یعنی دمکراسی بالاتر از همه دمکراسی دنیا، یک دفعه رأی عمومی برای افراد، یک دفعه رأی عمومی باز برای قانون، الآن هم اینها به دست و پا افتاده اند که اشکال بکنند به قانون اساسی. یک اشکالشان این است که شما می بینید که برای احزاب سیاسی در آتیه چیزی نمانده. ما می خواهیم ببینیم احزاب سیاسی و سایر جمعیتها غیر از اینکه به آنها بگویند که همه شما آزاد هستید، سانسور هر گز نخواهد بود، اینها غیر از این چه می خواهند؟ می خواهند که، اینکه می گویند که برای ما مجال نگذاشته، برای آن شرط است که نقض ملیت ما را نکنند. این آقایان می خواهند نقض ملیت ما را بکنند؟ نقض جمهوری اسلامی ما را بکنند. این آقایان می خواهند نقض جمهوری اسلامی بکنند؟ توطئه بر ضد اسلام نکنند. این آقایان می خواهند توطئه بر ضد اسلام بکنند که می گویند که «برای ما جای فعالیت نگذاشته اند» معلوم می شود، ما از اینجا می شناسیم اینها را و ملت ما باید اینها را بشناسند که در عین حالی که قانون اساسی ما می گوید که همه احزاب، همه جمعیتها، اقلیتهای مذهبی و انجمنهای اسلامی و انجمنهای دیگر همه آزاد هستند، فقط گفته اند که شرطش این است که شما نقض ملیت ما را نکنید، نخواهید ملت ما را از بین ببرید، ملیت ما را نخواهید از بین ببرید، نقض جمهوری اسلامی ما را نکنید، نقض قانون اساسی ما را نکنید، نقض اسلام را نکنید، این شرطی که کرده اند اینها را ناراحت کرده که این آقایان اهل این هستند که می خواهند ملت ما را از بین ببرند. ملیت ما را از بین ببرند. می خواهند مملکت ما را تجزیه کنند که همچون آزادی به آنها ندادیم. می خواهند که قانون اساسی را بعد از اینکه تصویب هم شد و مردم هم گفتند، باز نقض بکنند. اگر نمی خواهند نقض بکنند، پس شما آزادی دارید. اگر می خواهید نقض بکنید، خوب اظهار کنید که ما می خواهیم نقض کنیم ملیت مملکتمان را. این مملکت را ما می خواهیم ملیت اش را اصلًا نقض بکنیم. این مملکت را ما می خواهیم که قانون اساسی اش را نقض بکنیم. ما می خواهیم که جمهوری اسلامی را نقض بکنیم. جمهوری اسلامی که مردم همه قریب به اتفاق آرا، رأی به آن داده اند. شما چند نفر که حالا تازه یا از خارج آمده اید یا از این  

  سوراخها که بودید یا خیر، بسیاری از اینها هم در آن دستگاه جزو عمال آنها بودند و جزو سیا بودند که بعدها یکی یکی پیدا خواهند شد و در این لانه جاسوسی هم اسماء بعضی از آنها پیدا شده است، بسیاری از اینها از این قماش مردم اند. بنا بر این قانون اساسی ما که تصریح می کند که همه آزادند، اینها می گویند که برای ما آزادی قرار نداده اند.

 [مذهب اسلام همیشه به خداوند رحیم اشاره می نماید. آیا تصور می فرمایید که عدالت خلق هم نسبت به سرنوشت جاسوسان امریکایی قبل یا بعد از محاکمه آنان با گذشت رفتار خواهد کرد؟]

- مذهب اسلام عفو دارد. در موقعش گذشتهای زیادی دارد. در موقعش برای مجرمهایی که جرمشان ثابت بشود حدود دارد. از آن طرف عفو دارد. از آن طرف برای مجرم در قوانین اسلام حد قرار داده شده است و جزا قرار داده شده است. بنا بر این اینها اگر چنانچه مجرم باشند و جرمشان ثابت باشد، به حسب اسلام جزا برایشان هست. لکن بر ولی امر است که در بعضی وقتها که صلاح می داند عفو بکند. ما هم چنانچه امریکا مجرم ما را تحویل ما بدهد و اموالی که در آنجاها هست و جلوگیری کرده اند، یا در بانکهای آنها هست، به ما تحویل بدهند، ما بر فرض اینکه اینها مجرم باشند، همچنین اختیاری از طرف شارع داریم به اینکه عفو بکنیم و ممکن است عفوشان بکنیم.

 [آیا حضرت امام تصور می فرمایند که دول عربی که از اعمال جنایتکارانه امریکاییها حمایت می کنند، توسط ملتهایشان که به اسلام وفادارند به مجازات خواهند رسید؟]

- ما خیلی مایل هستیم که دول عربی که دیده اند یک مملکتی، مطلع اند که یک کشوری بیش از پنجاه سال و در زمان محمد رضا سی و چند سال به آن تباهی کشیده شده است و جوانهای ما را آن طور قتل عام کرده است، خانه های ما را آن طور خراب کرده است، مملکت ما را آن طور به تباهی کشیده، اقتصاد ما را از بین برده، فرهنگ ما را از بین برده، ما متوقع بودیم که دولتهای اسلامی با ما در این امر موافق باشند که ما می خواهیم یک مجرمی را از یک مجرمی بگیریم. ما میل داشتیم که این ممالک اسلامی، این رؤسای ممالک اسلامی که مطلع اند از این جرمها، نروند طرف ظالم و مجرم بزرگ و خودشان را به او متصل کنند. به حسب دستور اسلام بیایند طرف مظلومین و

 دادخواهی بکنند. بیایند و ببینند مملکت ما چطور شده است و آنها طرفداری از ما بکنند. آنها مسلم اند و ما مسلمیم. این شخص مجرم است. مجرم بزرگتر کارتر است که دارد ظلم به ما می کند. باید دولت اسلامی بگوید من مسلم هستم و قرآن کریم او را وادار کرده است به اینکه با مسلمین ید واحد باشند و برادر باشند. چه شان شده است که اینها این طور خودشان را در مقابل یک قدرتی باخته اند و بنا بر اینکه باید به حسب اسلام با ما موافق باشند، اظهار موافقت با آنها می کنند؟ و باید این را بدانند که ممکن است که برای آنها هم همان پیش بیاید که برای محمد رضا پیش آمد. و بهتر این است که نصیحت ما را گوش کنند و با ملت ما موافقت کنند و امریکا را محکوم کنند. و این حربه ای که در دست آنهاست که حربه نفت است، این حربه را به کار ببرند. خارج به شما، اجانب به شما احتیاج دارند. شما به آنها احتیاج ندارید. چرا خودتان را ذلیل می کنید در مقابل اشخاص دیگر؟ خدای تبارک و تعالی می فرماید: عزت برای مؤمنین است. مؤمنین باید عزیز باشند. چرا خودتان را ذلیل می کنید برای یک خیالهایی که کردید که نمی شود این ابرقدرتها چه بشود؟ امروز دیگر آن روزها نیست که نشود. همه کاری می شود. از این جهت محتمل است که اگر چنانچه اینها برنگردند به آن چیزی که دستور اسلام است، ملتهای خودشان را هم، خود آنها هم به آنها همان کنند که ملت ما به محمد رضا کرد.

 [آیا تصور می فرمایید سایر تمایلات و عقاید مذهبی و معنوی از قبیل کلیسای کاتولیک یا کلیسای ارتدکس در مبارزه شما علیه بیعدالتی اجتماعی و ستمگری شما را یاری خواهند کرد؟]

- آقای پاپ یک کسی را فرستاد اینجا و با ما مذاکره کرد و نظرش این بود که ما این اشخاصی را که در این لانه جاسوسی، جاسوسی می کردند رها کنیم. ما مسائلی را با آقای پاپ در میان گذاشتیم و جرایمی که در اینجا واقع شده بود و محتمل است که مثلًا به ایشان درست نرسیده باشد، به وسیله فرستاده اش برای ایشان شرح دادیم و گله کردیم از ایشان که شمایی که یک پدر روحانی خودتان را حساب می کنید و خودتان را نایب مسیح، عیسی مسیح می دانید باید آن طوری که عیسی مسیح رفتار می کرد، شما بکنید. اگر عیسی مسیح الآن بود پیش ما، آقای پاپ و سایر رؤسای روحانی احتمال این را می دادند که او متصل بشود به کارتر و به شاه مخلوع و این ملت مظلوم را  

   رها کند؟! این احتمال را آقای پاپ یا سایر روحانیون مسیح، روحانیون همه مذاهب این را احتمال می دادند که اگر عیسی مسیح بیاید در بین ماها، این به طایفه مظلومین متصل می شود یا به طایفه ظالمها؟ ما مظلومین که پنجاه سال جوانهای ما کشته شده اند، ذخایر ما برده شده است، فرهنگ ما به تباهی کشیده شده است، اختناق در این مملکت واقع شده است، همه چیز در زیر سلطه این پدر و پسر از بین رفته است و حالا ملت ما قیام کرده است و او را کنار گذاشته است و آقای کارتر هم او را برده است، مجرم ما را برده است و آنجا نگه داشته است و ما از او مطالبه می کنیم که این مجرم ما را بدهد. این اشخاصی هم که گروگان هستند در اینجا، اینها هم معلوم نیست پیش ما که اصلش اینکه مأمور سفارت باشند. سفیر که اینها نیستند.

کاردارشان هم که در اینجا نیست. اصل اینکه اینها از اجزای سفارت باشند و از دیپلماتها باشند، این پیش ما اصلًا ثابت نیست. بلکه خلافش بیشتر واضح است. این عده را ما عقیده مان این است که اینها آمده اند اینجا فقط برای جاسوسی و برای اینکه مملکت ما را به تباهی بکشند. و شواهد زیاد الآن در همین لانه جاسوسی هست. خوب، ما اگر چنانچه عیسی مسیح- سلام اللَّه علیه- تشریف بیاورند و این مطالبی را که ما به پاپ گفتیم، خدمت ایشان عرض بکنیم، ایشان ترتیب اثر به حرف ما نمی دهند؟! ایشان طرفداری از کارتر می کنند؟! طرفداری از شاه می کنند؟! یا طرفداری از این ملت مظلوم می کنند؟ اگر اعتقاد ایشان این است که نه، این طرفداری از ظالم می کند، این خلاف مذهب مسیح است.

مذهب مسیح این نیست. پس آقای پاپ هم همچو اعتقادی ندارد. وقتی اعتقادشان این شد که پیغمبر بزرگ عیسی مسیح- سلام اللَّه علیه- اگر تشریف داشتند، به داد این ملت مظلوم می رسیدند، دادخواهی می کردند از دشمنهای این ملت مظلوم، حالا این روحانیون مسیح که آقای پاپ خودش را نایب حضرت مسیح می داند و روحانیون دیگر هم که آنها هم معتقد به مسیح هستند و خودشان را روحانیون مذهب مسیح می دانند، تابع مسیح می دانند، بعد از اینکه می دانند که اگر مسیح بود، با ما بود، خوب حالا آنها هم باید

با ما باشند. قاعده این است که- به حسب مذهب مسیح من حرف می زنم، به حسب مقام مسیح من دارم می گویم مقام بزرگ مسیح این اقتضا را می کند که اعتراض کند به ظالم.

ظالم را از ظلمش بازدارد. شما هم که روحانیت مسیح هستید و ملتها هم که تابع حضرت مسیح هستند، آن ملتها هم باید تبعیت از حضرت مسیح بکنند. مگر ملتها هم عقیده شان بر این است که حضرت مسیح نعوذ باللَّه موافق با ظالم هست؟! و مخالف با مظلوم؟! و من گمان ندارم یک نفر مسیحی پیدا بشود یک همچو حرفی بزند. وقتی این طور شد، ما، ملت امریکا که مسیحی هستند، ملتهای دیگری که مسیحی هستند، علاوه بر اینکه به روحانیت مسیح توجه می کنیم و این حرف را می زنیم به آنها هم می گوییم که شما ملتهایی که خودتان را مسیحی می دانید و تابع عیسی مسیح- سلام اللَّه علیه- می دانید احتمال این را می دهید که حضرت مسیح اگر اینجا بودند مخالفت با ما می کردند و موافقت با کارتر؟! این احتمال را می دادید؟! احتمال می دهید که اگر عیسی مسیح نعوذ باللَّه به جای کارتر بود، این اعمال را می کرد؟! جوانهای ما را تا حالا عده ای کشته اند.

جوانهای ما را پلیس آن قدر اذیت کرده. سگها را به جان آنها انداخته است. این ملت مسیح احتمال این را می دهند که حضرت مسیح راضی به این امر باشند؟ یا نمی دهند؟ اگر احتمال می دهند که حضرت مسیح به ظلم راضی باشد، این با مسیحیت منافات دارد. این کفر به حضرت مسیح است. ما منزه می کنیم حضرت مسیح را از همچو احتمالی. و اگر این احتمال را نمی دهد، با ما باید باشد. مجرد اینکه آقای کارتر سرنیزه دارد و طیاره دارد، تانک دارد، توپ دارد، قدرت دارد، این نباید ملتها را، دولتها را، نه فقط دولتهای مسلم را، نه، ملتهای مسلم را، دولتهای مسیحی را، ملتهای مسیحی را باید وادار کند به اینکه، اگر شما مسیحی هستید، اگر یهودی هستید، اگر مسلم هستید، اگر زرتشتی هستید، به هر مذهبی که هستید رؤسای مذهب شما با ما موافق اند و مخالف با کارتر و امثال کارتر.

شماها هم باید با ما موافق باشید. ما همان مطلبی را که به آقای پاپ گفتیم و گفتیم ما پیش شما دادخواهی می خواهیم. ما می خواهیم شما برسید به این امر ما. ما ملت مظلومی هستیم. شما برسید به این جنایاتی که اینها کردند. و این جنایت بزرگی که الآن کارتر دارد

به ما می کند. ما الآن به تمام مسیحیون دنیا و تمام یهودیهای دنیا و تمام زرتشتیهای دنیا و تمام مسلمین دنیا می گوییم، تمام شماها مسئول هستید. برای اینکه همه شماها اگر چنانچه مذهب خودتان را تصدیق کرده باشید، لازمه تصدیق مذهب خودتان این است که صاحبان مذهب شما و کسانی که مذهب شما را آوردند، اینها در صف مظلومین هستند، نه در صف ظالمها. شما هم باید در صف مظلومین باشید. شما باید موافقت با ما بکنید، نه موافقت با کارتر.

 [سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به دول اروپایی چیست؟ آیا فکر می کنید که کشورهای اروپایی می توانند به اقتصاد ایران کمک کنند؟ و اگر جواب مثبت باشد، شرایط ایران برای قبول این کمک چیست؟]

- ما با همه ملتهای عالم می خواهیم دوست باشیم. با همه دولتهای عالم به حسب طبع اولی می خواهیم دوست باشیم. می خواهیم که روابط حسنه، با احترام متقابل نسبت به همه داشته باشیم. مگر اینکه دولتهایی باشند که با ما خلاف رفتار کرده باشند و بخواهند به ما ظلم بکنند، تحمیل بکنند، سلطه جویی کنند بر ما. که ما با آنها مخالف هستیم و هر گز اجازه نخواهیم داد که آنها دخالتی در مملکت ما بکنند و آن سلطه جوییهایی که آن وقت می کردند، بکنند. و با آنها البته نمی توانیم روابط داشته باشیم. و با دولتهایی که با ما روابط حسنه داشته باشند، ما هم با آنها روابط حسنه داریم. و اگر چنانچه ما احتیاج به یک چیزی داشتیم و آنها هم احتیاج به یک چیزی داشتند، خوب تبادل می شود. آنها فرض کنید که نفت می خواهند، ما تا یک عدد معدودی، محدودی ممکن است که بعضی از چیزها را بخواهیم. این یک مطلبی است که، یک مبادله ای است که بین افراد هست. بین ممالک هم هست. البته امرش با دولت هست و امرش با شورا عجالتاً و بعد هم با دولتها.

و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

صحیفه امام، ج 11، ص: 141-153

 

حکم [انتصاب آقای صادق قطب زاده به سمت وزیر امور خارجه ]

زمان: 8 آذر 1358/ 9 محرّم 1400

مکان: قم

موضوع: انتصاب وزیر امور خارجه

مخاطب: قطب زاده، صادق

بسمه تعالی

جناب آقای صادق قطب زاده

طبق پیشنهاد شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، جنابعالی به سمت وزیر امور خارجه منصوب می شوید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ایفای وظایفی که عهده دار شده اید و جلب رضای مقدسش را خواهانم.

روح اللَّه الموسوی الخمینی  

صحیفه امام، ج 11، ص: 154

پیام [به فرماندهان نظامی (قدردانی از پیروزی لشکریان اسلام)]

زمان: 8 آذر 1360/ 2 صفر 1402

مکان: تهران، جماران

موضوع: پیروزی لشکریان اسلام در جبهه ها

مخاطب: خامنه ای، سید علی- ظهیرنژاد، قاسم علی- صیاد شیرازی، علی- رضایی، محسن

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

جناب آقای حاج سید علی خامنه ای رئیس جمهوری محترم اسلامی ایران؛ تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ سرکار سرهنگ علی صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی؛ جناب آقای محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: انْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ اقْدامَکُمْ تلگرافهای شریف که بشارت پیروزی قوای مسلح شجاع را بر قوای شیطان امریکایی صدامیان که با هجوم ظالمانه خود فتح قادسیه را به مغزهای تهی از ایمانِ به غیب وعده می دادند، واصل گردید. اتکا به مسلسل و تانک، و غفلت از خداوند قادر و جنود الهی، انسانها را به ورطه هلاکت و فضاحت می کشاند.

آنان که رمز پیروزی را مجهز به جهاز شیطانی و «میگ» ها  و «میراژ» ها می دانند و ایمان به غیب و خداوند قادر را به حساب نمی آورند و دم از پیروزی قادسیه می زنند و رمز پیروزی قادسیه و مؤمنان صدر اسلام را باز نیافته اند و قدرت ایمان و شهادت طلبی را نمی فهمند، باید با شکست مفتضحانه روبرو شوند و گوشمالی الهی ببینند. اینان از پیروزیهای صدر اسلام- که پیروزی ایمان و خون بر شمشیر و قوای جهنمی بود باید عبرت بگیرند.

  مردم ایران و ارتش و سپاه و بسیج و سایر قوای نظامی و غیر نظامی برای حفظ اسلام و کشور اسلامی و رسیدن به لقاء اللَّه دفاع می کنند، و فرق است بین این عزیزان و آن گولخوردگان که برای مقاصد پلید امریکا و وابستگان آن به جنگ بر ضد اسلام و قرآن مجید برخاسته اند. آنچه برای این جانب غرورانگیز و افتخارآفرین است روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان- که سربازان حقیقی ولی اللَّه الاعظم- ارواحنا فداه- هستند، و این است فتح الفتوح. من به ملت بزرگ ایران و به فرماندهان شجاع قبل از آنکه پیروزی شرافتمندانه و بزرگ خوزستان را تبریک بگویم، وجود چنین رزمندگانی را که در دو جبهه معنوی و صوری و ظاهر و باطن از امتحان سرافراز بیرون آمده اند، تبریک می گویم.

مبارک باد بر کشور عزیز ایران و بر ملت شریف، رزمندگانی چنین قدرتمند و عاشقانی چنین محو جمال ازلی و سربازانی چنین دلباخته که شهادت را آرزوی نهایی خود و جانبازی در راه محبوب را آرمان اصیل خویش می دانند. افتخار بر رزمندگانی که جبهه های نبرد را با مناجات خویش و راز و نیاز با محبوب خود عطرآگین نمودند. فخر و عظمت بر جوانان عزیزی که در راهی قدم برداشته و پاسداری از مکتبی می کنند که شکست ناپذیر و سر تا پا پیروزی است. و ننگ بر آنان که در راهی جان خود را هدر می دهند و عِرض و آبروی خود را می برند که پیروزیشان شکست و زندگیشان ننگ آفرین است.

این جانب از فرماندهان محترم و رزمندگان عزیز قوای مسلح نظامی و انتظامی، ارتش و سپاهی و بسیج مستضعفان و ژاندارمری و شهربانی و عشایر محترم و نیروهای نامنظم و مردمی تشکر و قدردانی می کنم. درود بر شما و همه آنان که برای اسلام و کشور عزیز خود حماسه می آفرینند. از خداوند تعالی پیروزی نهایی رزمندگان اسلام و سلامت و سعادت همگان را خواهانم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینی

صحیفه امام، ج 15، ص: 394-395

 

. انتهای پیام /*