کد مطلب: 956 | تاریخ مطلب: 05/03/1393
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

گزیده ای از سخنان امام راحل(س) در تجلیل از شان پیامبر اکرم(ص) و روز مبعث

گزیده ای از سخنان امام راحل(س) در تجلیل از شان پیامبر اکرم(ص) و روز مبعث

یک روایتی است که رسول خدا که مبعوث شد، آن شیطان بزرگ فریاد کرد و شیطانها را دور خودش جمع کرد و اینکه مشکل شد کار بر ما. (صحیفه امام، ج 10، ص: 489)

 

بایدعرض کنم که روز بعثت رسول اکرم در سرتاسر دهر؛ «مِنَ الازَلِ الَیالابَد»، روزی شریفتر از آن نیست؛ برای اینکه حادثه ای بزرگتر از این حادثهاتفاق نیفتاده. حوادث بسیار بزرگ در دنیا اتفاق افتاده است؛ بعثت انبیایبزرگ، انبیای اولو العزم و بسیاری از حوادث بسیار بزرگ، لکن حادثه ایبزرگتر از بعثت رسول اکرم نشده است و تصور هم ندارد که بشود؛ زیرا که،بزرگتر از رسول اکرم در عالمِ وجود نیست غیر از ذات مقدس حق تعالی و حادثهای بزرگتر از بعثت او هم نیست؛ بعثتی که بعثت «رسول ختمی» است و بزرگترینشخصیتهای عالم امکان و بزرگترین قوانین الهی. و این حادثه در یک همچو روزیاتفاق افتاده است و این روز را بزرگ کرده است و شریف. و همچو روزی ما دیگردر ازل و ابد نداریم و نخواهیم داشت. لهذا، این روز را بر همه مسلمین و برهمه مستضعفین جهان تبریک عرض می کنم. (همان، ج 12، ص: 419 و 420)

 

پیغمبرغصه می خورد برای اینکه، دعوت می کند و اجابت کم می شود؛ فَلَعَلَّکَباخِعٌ نَّفْسَکَ. و یکی از غصه های انبیا هم همین است که تعلیماتشان رانتوانستند به ثمر برسانند به آن طوری که تعلیم اقتضا می کند. پیغمبر میخواست همه مردم را علی بن ابی طالب کند ولی نمی شد. و اگر بعثت پیغمبر هیچثمره ای نداشت الّا وجود علی بن ابی طالب و وجود امام زمان- سلام اللَّهعلیه- این هم توفیق بسیار بزرگی بود. اگر خدای تبارک و تعالی، پیغمبر رابعث می کرد برای ساختن یک همچه انسانهای کامل، سزاوار بود؛ لکن آنها میخواستند که همه آن طور بشوند، آن توفیق حاصل نشد. اسلام یک قوانینی است کهانسان می خواهد درست کند. قرآن هم کتاب انسان سازی است، می خواهد انساندرست کند.

 

پیغمبرهم از اوّلی که مبعوث شد تا آخر، وقتی که از دنیا تشریف بردند در صدد اینبود که آدم درست کند. در فکر این بود (همان، ص: 424 و 425)

 

 مسئلهبعثت یک تحول علمی- عرفانی در عالم ایجاد کرد که آن فلسفه های خشک یونانیرا که به دست یونانیها تحقق پیدا کرده بود و ارزش هم داشت و دارد، لکن مبدل  کرد به یک عرفان عینی و یک شهود واقعی برای ارباب شهود. (همان، ج 17، ص: 430 و 431)

 

آن چیزی که ما در روز مبعث بایدتوجه به آن بکنیم این است که با بعثت رسول خدا، بعثت رسول خدا برای ایناست که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند، راه اینکه مردم بتوانند با قدرتهای  بزرگ مقابله کنند به مردم بفهماند. بعثت برای این است که اخلاق مردم را،نفوس مردم را، ارواح مردم را و اجسام مردم را، تمام اینها را از ظلمتهانجات بدهد، ظلمات را بکلی کنار بزند و به جای او نور بنشاند، ظلمت جهل راکنار بزند و به جای او نور علم بیاورد، ظلمت ظلم را به کنار بزند و به جایاو عدالت بگذارد، نور عدالت را به جای او بگذارد و راه او را به ما فهماندهاست، فهمانده است که تمام مردم، تمام مسلمین برادر هستند و باید با هموحدت داشته باشند، تفرق نداشته باشند. (همان، ص: 434 و 435)

 

پیغمبراکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- که ختم همه پیامبران است و کامل تریندین را عرضه کرده است بر بشر، قرآن را که به وسیله وحی بر او نازل شده استعرضه کرده است. (صحیفه امام، ج 19، ص: 112)

 

اینعید سعید را، که باید گفت بزرگترین اعیاد اسلامی است، من به همه مسلمینجهان و مستضعفین جهان تبریک عرض می کنم. قضیه بعثت مسئله ای نیست که مابتوانیم در اطراف او صحبتی بکنیم. ما همین قدر می دانیم که با بعثت پیغمبراکرم، انقلاباتی حاصل شد و چیزهایی در دنیا حاصل شد که قبل از او نبودهاست. آن معارفی که به برکت بعثت رسول اکرم در عالم پخش شد- کسانی که مطلعاند که این معارف چی است و تا آن اندازه ای که ماها می توانیم ادراک بکنیم- می بینم که از حد [درک ] بشریت خارج است؛ اعجازی است فوق ادراک بشریت ازیک انسانی که در جاهلیت متولد شده است، در جاهلیت بزرگ شده است و یک آدمیبوده است که در یک محیطی پرورش یافته است که اسمی از این مسائل اصلًا نبودهدر آن وقت. محیط آنجا اصلًا راجع به مسائل دنیا و به مسائل عرفان و فلسفه وسایر مسائل اصلًا آشنایی نداشتند و در تمام عمرش، حضرت آنجا بوده، یک سفرمختصری کرده است که چند وقتی، یک چند روزی، سفر کرده و برگشته. آن وقت،وقتی که بعثت حاصل شد، انسان می بیند که یک مطالبی پیش آورده است که از حدبشریت خارج است. این اعجازی است که برای اهل نظر، دلیل بر نبوت  پیغمبراست، و الّا ایشان به خودش نمی توانست این کار را بکند. نه تحصیلاتی داشت،حتی نوشتن را هم نمی دانست. مسائل، یک مسائل بزرگی است که ما نمی توانیم دراطرافش صحبت کنیم و کشف هم نشده است؛ برای خود ایشان است و کسانی که خاصالخاص ایشان هستند. مسائل اجتماعی در اسلام- می دانید که- هست؛ همه جورمسائل هست و به درجه اعلا هست که از عهده یک نفر آدمی که در آن محیط زندگیکرده است و یا در هر محیطی [برنمی آید که ] یک نفر آدم بتواند این طور دردنیا همه چیز را بیابد که مطابق عقل حالا باشد و آینده. این یک امر اعجازاست؛ غیر از اعجاز چیز دیگر نمی تواند باشد. (همان، ج 20، ص: 419 و 240)

 

درزمان پیغمبر، وضع جوری بود که پیغمبر حتی احکامی [را] که می خواست بگوید،تقیه می کرد حضرت؛ مسائلی که می خواست بگوید حضرت، ملاحظه می کرد و موفقنشد پیغمبر به آن چیزی که می خواست، آن چیزی که دلخواهش بود بعث کرد. همهچیز گفت، در رساندن مطلب هیچ قصوری نبود، اما در فهماندن مردم، آشنا کردنمردم به مسائل، یک مسئله ای نبود که از عهده کسی برآید. و لهذا، می بینیدفساد در آن وقت بود و حالا هم هست و تا آخر هم خواهد بود. (همان، ص: 240)

. انتهای پیام /*