کد مطلب: 713 | تاریخ مطلب: 07/04/1395
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

پنجاه و یکمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت حجت الاسلام دکترجعفر شا نظری95

پنجاه و یکمین جلسه  سلسله نشستهای علمی و دینی  گوهر معرفت حجت الاسلام دکترجعفر شا نظری95

پنجاه و یکمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت با سخنرانی حجت الاسلام دکترجعفر شا نظری با موضوع :مُلک و ملکوت انسان در حالات قلبی او از نظر امام خمینی(س) در نگارستان حضرت امام خمینی (س) اصفهان

پنجاه و یکمین جلسه  سلسله نشستهای علمی و دینی  گوهر معرفت    با سخنرانی حجت الاسلام دکترجعفر شا نظری با موضوع :مُلک و ملکوت انسان در حالات قلبی او از نظر امام خمینی(س) دوشنبه7 تیر ماه (   شب 22ماه مبارک رمضان ) ساعت 22   در نگارستان حضرت امام خمینی (س)  اصفهان  برگزار گردید.

 جکیده ای از سخنرانی   :

در حوزه ی انسان شناسی رویکردها و مکاتب گوناگونی در تعریف انسان و فلسفه وجودی او پدید آمده است و هر یک بر پایه اصول مکتب برگزیده شده در هستی شناسی انسان شکل گرفته است از این رو به لحاظ هستی شناسی فلسفی و عقلی انسان، به حیوان ناطق تعریف و فلسفه ی وجودی او در استکمال عقل نظری و عقلی عملی شناخته شده است و در انسان شناسی تجربه او را به حیوان متمدن و هوشمند و با فرهنگ تعریف نموده و فلسفه وجودی او را در زیست اخلاقی می شناسند.

در نگاه ادیان آسمانی به ویژه دین خاتم و درقرآن کریم انسان به عنوان مظهر و بازتاب عینی حقیقت غیبی الهی تعریف شده و فلسفه ی وجودی او در خدا گونه شدن و عینیت تحقق صفات الهی در او،شناخته شده است.

از نگاه حکیمان و عارفان مسلمان و بر اساس هستی شناسی و هستی خداوند، انسان در سیر نزول تا به نماد پائین ترین رتبه وجودی دست می یابد از این رو  او را به نماد ملک و ملکوت شناخته و گستردگی ساحت او را از جسمانیت و عالم ماده تجرد و بلکه فوق تجرد می شناسند.

امام خمینی(س) در کتاب چهل حدیث می فرمایند:بدان که انسان اعجوبه ایی است دارای نشاه ظاهره ملکیه دنیویه و نشاه باطنه غیبه ملکوتیه و نفس او دارای مقامات و درجاتی و از برای هر یک از مقامات و درجات،جنودی رحمانی و عقلانی که او را جذب به ملکوت اعلی می کنند و جنودی شیطانی و جهلانی که او را به ملک سفلی جذب می نماید، وجود دارد.انسان در این مقامات و درجات تقلب وجودی پیدا می کند که آن را حالات قلبی نام می نهیم.

                      

. انتهای پیام /*