کد مطلب: 656 | تاریخ مطلب: 08/05/1392
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

هشتمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت دکتر محمد علی ایازی92

هشتمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت دکتر محمد علی ایازی92

هشتمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت تحت عنوان ده شب نورانی با قرآن با سخنرانی حضرت آیت الله دکتر محمد علی ایازی با موضوع قرآن و حقوق اقلیتهای دینی با تکیه بر آرای امام خمینی (س)در محل نگارستان حضرت امام خمینی (س)

هشتمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت تحت عنوان  ده شب نورانی با قرآن در مورخه 8 مرداد ماه مصادف با سالروز شهادت حضرت علی (ع) ( 21 ماه رمضان ) با سخنرانی حضرت آیت الله دکتر محمد علی ایازی  با موضوع قرآن و حقوق اقلیتهای دینی با تکیه بر آرای امام خمینی (س)در محل نگارستان حضرت امام خمینی (س)  برگزار شد 

استاد و سخنران این جلسه حضرت آیت الله دکتر محمد علی ایازی بودند وی که متولد 1333 می باشد ازشاگردان  اساتید معظمی از جمله آیات منتظری ، فاضل لنکرانی ، ستوده اراکی ، وحید خراسانی ، آقا موسی زنجانی است ، قلمرو پژوهشی استاد ایازی تفسیر و پژوهشهای قرآنی است و دارای تألیفات فراوانی از جمله مبانی حقوق بشر در اسلام ، قرآن و تفسیر عصری، جامعیت قرآن و ... می باشند وی در حال حاضر مدیر گروه تحصیلات تکمیلی علوم قرآنی و حدیث واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است در زیر بخشی از سخنان استاد ارجمند با موضوع قرآن و حقوق اقلیتهای دینی با تکیه بر آرای امام خمینی (س) تقدیم شما می گردد.:

فواید زیادی در خصوص شناخت حقوق اقلیتها مطرح است که از جمله آن می توان به مورد زیر اشاره نمود  آیات زیادی است که فلسفه جهاد فلسفه دفاعی است و به این دلیل آمده که مسلمانان بتوانند حقوق خود را داشته باشند و از خود دفاع کنند این معنی در بسیاری از آیات به راحتی قابل برداشت است ، در فقه هم بحث جهاد و دفاع وارتداد در همین راستا است

امام خمینی در باب حقوق اقلیتها در جای جای سخنان ونوشته های خود به آن اشاره داشته اند اما منبع اصلی آن درکتاب تبیان جلد 27 می باشد . حضرت امام علی (ع) هم در نامه به مالک از حقوق اقلیتها بحث نموده اند درجایی که می فرمایند مالک بر کسانی حکومت می کنی که از دو حالت خارج نیستند یا هم عقیده تو یا خلاف عقیده تو اند که باید حقوق اقلیتها و مخالفان خود را احترام کنی و آنها هم انسانند  و دارای حقوق و کرامت و عزت انسانی.

هدف شناسی وظیفه اش شناسایی هدف ادیان است که یا از درون دین هدف شناسی می کنیم یا از بیرون دینی ؛ مثلاً در دین اسلام هدف اتمام مکارم اخلاق است و مابقی مسایل دین وسیله است برای رسیدن به آن هدف که نهایت دین است یکی از اهداف بسیار مهم دین اسلام جذب گسترده انسانها و هدایت اقلیتها است که در قرآن نیز آیات زیادی را هدف شناسی برای دین تفسیر می کنندکه گمراهان و از راه ماندگان ( اقلیتها ) را هدایت و راهنمایی کند راه دومی هم برای کشف هدف شناسی هست که راه بیرونی است بدین معنی که ما به فلسفه دینی توجه کنیم تا کارکرد دینی را بیابیم و از آن اقلیتها را درک کنیم . کارکرد پیامبران و ائمه بررسی می شود تا اینکه تشخیص داده شود که آیا برای کارکرد خود که هدایت و تکمیل اخلاق و برپایی عدل است رسیده اند وتوانسته اند خلاء هدف وکارکرد را پر نمایند ؟...



 

. انتهای پیام /*