کد مطلب: 655 | تاریخ مطلب: 07/05/1392
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

هفتمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت حجت الاسلام دکتر مسعود ادیب92

هفتمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت حجت الاسلام دکتر مسعود ادیب92

هفتمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت با سخنرانی حجت الاسلام دکتر مسعود ادیب با موضوع اعتدال در قرآن در نگارستان حضرت امام خمینی (س) اصفهان

هفتمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت 7/5/92 مصادف با شب قدر  با سخنرانی  استاد ارجمند حجت الاسلام دکتر مسعود ادیب با موضوع اعتدال در قرآن در محل نگارستان حضرت امام خمینی (س)  برگزار شد

خلاصه ای از سخنان استاد ادیب در زیر تقدیم خوانندگان می گردد :

اعتدال در لغت به ریشه عدل برمی گرددبه معنی تعادل از یک طرف و برقراری موازنه در شخصیت ومنش ، رفتار و معنایی انتزاعی از اعتدال هم مطرح است که قرار دادن هر چیز در جای خودش در قرآن واژه قصد و اقتصاد معنی اعتدال مطرح شده و از یک سو افراط و از سوی دیگر تفریط دو طرف آن را گرفته .

در قرآن اقتصاد در برخی مفاهیم اخلاقی ودینی اساساً افراط ندارد از جمله نیل به تقرب خدا یا کسب تقوا هرچه بیشتر بهتر و این وجه تمایز مفهوم اعتدال در اندیشه اسلام است که نکته ظریف آن در اندیشه قرآنی آمده .

پس  محدودیتهای این جهان ما را وادار می کند که در فضایل و مفاهیم اخلاقی به حد اعتدال قانع باشیم در صورتی که در ظرفیت بی نهایت هستی اعتدال در این باب وجود ندارد .

در قرآن تقسیم بندی سه گانه از انسانها هست 

1 – اصحاب میمنه ( سعادتمندان ) 2 – اصحاب مشئمه ( شقاوتمندان ) 3 – والسابقون السابقون اولئک مقربون ( نه جز دسته اول و نه جزدسته دوم )

سابقون و مقربون یکی هستند افرادی اند که به اصل ذات هستی متصلند و دیگر اینکه ابرار باشند ودر جام ظرفیتش تسلیم مطلق باشد ونهایتاً اینکه آنان می جوشند و می جوشانند ( عبادالله ) اما ارتباط این سه گروه با اقتصاد که مفهوم قرآنی اعتدال است که چیزی بین امت سابقون و امت مقتصده است و سفارش شده به فستبقوا الخیرات سبقت بگیرید از امت مقتصده به امت سابقون

پس اصل سبقت در خیرات وحرکت به سابقون است  اما قرآن واقع گراست و اعلام می کند که همه نمی توانند چنین باشند وی می فرماید سابقون کمالند( قلیل من الآخرین ) .

زندگی این جهان را نمی توان نادیده گرفت و آن چیزیکه قرآن به او جمله می کند کسی است که فقط به این دنیا توجه دارد یعنی گروه شقاوتمند و این اعتدال در قرآن است و قرآن سفارش کرده که هرچه می تواتید از دنیا بکاهید و به سبقت در خیرات بپردازید و این در عین توجه به زندگی و اقتصاد جامعه است یعنی باید طوری زندگی را ساخت که علاوه بر امت مقتصده مردم را به سبقت به سمت الوهیت جذب کند

. انتهای پیام /*