کد مطلب: 653 | تاریخ مطلب: 06/05/1392
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

ششمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت حجت الاسلام دکتر مهدی مهریزی 92

ششمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت حجت الاسلام دکتر مهدی مهریزی 92

ششمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت با موضوع شاخص های دینداری در قرآن توسط استاد ارجمند حجت الاسلام دکتر مهدی مهریزی

ششمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت  مصادف با 19 ماه مبارک رمضان بحث علمی و قرآن با موضوع شاخص های دینداری در قرآن بود که توسط استاد ارجمند حجت الاسلام دکتر مهدی مهریزی ارایه شد وی که متولد مشهد مقدس می باشد و  در دروس فقه و اصول و فلسفه شرکت نموده و امروز از اساتید مطرح حوزه و دانشگاه می باشد وی از شاگردان آیات عظام وحید خراسانی ، تبریزی ، فاضل لنکرانی را می باشد .

بخشی از سخنان استاد ارجمند حجه الاسلام مهریزی در زیر تقدیم می گردد :

استاد ارجمند ابتدا مفهوم دینداری را شرح دادند بدین طریق که دین بخشی را شامل مسایل اعتقادی می داند و بخش دیگر مباحث اخلاقی و نیک و بد است و بخش دیگر مفاهیم دینی عبادات ومناسک و شعائر مذهبی است ونهایتاًبخش دیگر در فقه حقوق انسانهاست پس 4 بخش : اعتقادی – اخلاقی – شعائر دینی – حقوق و روابط افراد را در مفهوم دینی و دینداری مطرح کرده اند.

مبحث اصلی آن است که کدام بخش از دین مهمتر است و قرآن دیدگاه خود را در این رابطه چگونه بیان می دارد  ما دنبال این هستیم که بدانیم مهمترین شاخصی که در دینداری که در جامعه نقش دارد چگونه باید سنجیده شود . مثلاً حجاب جزء واجبات دینی است اما جذب تأثیر گذاری آن در جامعه دینداری چند است ؟

کدام یک از مسایل دینی ضریب بالاتری در تأثیر دینداری در جامعه دارد ؟

مسأله مهم دیگر این است که آیا تلقی ها در دینداری در جامعه دارای یک قرائت است یا محققان تعاریف مختلف دارند واین نکته هم بسیار مهم است و قطعاً تلقی محققان از شاخص ها ومیزان اثر آنها در جامعه برای یک جامعه دیندار متفاوت است

نگاه شریعت مدارانه از دین تلقی و سابقه دار است و در سطح مردم ریشه دار است یعنی اساس دین از فقه وشریعت نشأت می گیرد وجلوه اصلی دینداری را در فقه و شریعت می داند

نگاه دوم که در شیعه بسیار مطرح است اسلام ولایت مدار است یعنی ولایت و امامت ائمه در حکومت دینی مطرح است . شناساندن ائمه وکرامات و معجزات و تبعیت از آنان اولویت است

نگاه سوم رویکرد اسلام سیاسی است که از صفویه رونق گرفت . بخش سیاسی و حکومت دین بهای زیادی یافت و اولویت شد در دوره جمهوری اسلامی نیز پر رنگ تر شد و نگاه سیاسی در اسلام رونق یافت

نگاه چهارم مرحوم بازرگان مطرح کردند . خدا ، آخرت ، هدف بعثت انبیاء

این نگاه احتمالاًعکس العمل در مقابل نگاه سوم یعنی نگاه اسلام سیاسی است ودر تعامل با نگاه دوم است و مکمل آن است

. انتهای پیام /*