کد مطلب: 1966 | تاریخ مطلب: 05/08/1395
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

مراسم بزرگداشت سی و نهمین سالگرد شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی (ره) در اصفهان95

مراسم بزرگداشت سی و نهمین سالگرد شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی (ره) در اصفهان95

برگزاری مراسم بزرگداشت سی و نهمین سالگرد شهادت آیت الله حاج‌آقا مصطفی خمینی (ره) در اصفهان

 

به گزارش روابط عمومی :  به مناسبت سی ونهمین سالگرد شهادت حضرت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی(ره) فرزند گرامی بنیانگذار جمهوری اسلامی ، دومین بزرگداشت ایشان درشهر اصفهان  شامگاه چهارشنبه باسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد علی خسروی مشاور وزیر ارشاد ومعاون سابق پژوهشی موسسه با  حضور آیت الله طبا طبائی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان ، استاندار اصفهان جناب آقای دکتر زرگرپور  و جمعی از روحانیون، دانشجویان و مسئولان استانی و مردم اصفهان در سالن اجتماعات نگارستان حضرت امام خمینی (س)  برگزار شد.

از جمله برنامه های جنبی این مراسم  رونمایی از دو اثر هنری  و  پخش کلیپ با موضوع زندگی آیت الله  حاج آقا مصطفی خمینی (ره) و نمایشگاه عکس  و کتاب از تالیفات ایشان بود.

در این مراسم  مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اصفهان  حجت الاسلام والمسلمین کمساری ضمن عرض خیر مقدم به حضار  گفت : این محفل و مجلس جهت بزرگداشت سی ونهمین سال شهادت ، عالمی وارسته فقیهی فرهیخته برگزار گردیده که امام خمینی (س) درشانش فرمود : مصطفی امید آینده اسلام بودو در رسایش فرمود :  شهادت مصطفی از الطاف خفیه الهی بود. آن روزها مفهوم این سخن وکلام امام (س) برای بسیاری روشن نبود ، زیرا مرگ عزیزترین افراد انسان مصیبتی جانکاه است ، چگونه می توان از آن به لطف الهی تعبیر کرد ؟ ولی گذشت زمان این حقیقت را روشن نمود . در آن ایام ، اختناق و استبداد به شکل اکمل خود بر این سرزمین حاکم بود وبردن نام امام ، جرمی بزرگ محسوب ومجازات بس سنگینی در پی داشت . ولی این شهادت ولطف خفیه الهی، تاثیر شگرفی در شکستن استبداد واختناق داشت بگونه ای که در همه این سرزمین نام امام ، همراه با تعظیم وتجلیل ،بر سر زبانها افتاد ،نامی که بار گسترده ای از مفاهیم عالی انسانی و انقلابی هم چون قیام برای خدا ، استقامت ، حقیقت جویی ، ظلم ستیزی ، آزادی وآزادگی رادر پی داشت.

همه صاحب نظران متفق القولند ، شهادت حاج آقا مصطفی موجب حرکت وخروش مردم در سال56 شد ، حال سوال این است ، آیا حادثه ای چنین عظیم واثر گذار نباید مورد توجه ویژه قرار گیرد؟ آیا اندیشه و خدمات فراوان آیت الله حاج آقا مصطفی چنانچه باید ، برای نسل امروز تبین شده است ؟ چرا کسی که بیشترین سهم را در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی داشته کمترین سهم را در مراسم و بزرگداشت های پس از انقلاب به خود اختصاص داده است.

 به اعتقاد من امروز بر همه اندیشمندان ، فرهیختگان ، دلسوزان انقلاب ، مدیران ، خاصه کارگزاران ومتصدیان فرهنگی لازم است ، جهت تبین ، معرفی ونهادینه نمودن اندیشه وافکار معمار کبیر انقلاب و فرزند شهیدش به جامعه ونسل جوان گامهای موثربردارند.

زیراهمانگونه که رهبر عظیم الشان و جانشین به حق امام فرمودند ، اگرازاین اندیشه فاصله بگیریم سیلی سختی خواهیم خورد. لذا مبادا در اثر غفلت همه ما ، کار به جایی برسد که صاحبان تفکر باطلی که یک روز ظرف آبی را که حاج آقا مصطفی در مدرسه فیضیه قم از آن آب نوشیده بود را به جرم اینکه فرزند امام است ، آب کشیدند ، متولیان حرکت فکری انقلاب و صاحب نفوض در ارکان آن شوند.

 

در ادامه حضرت آیت الله طبا طبائی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان به خاطراتی چند از امام (س) و مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی (ره) پرداختند. ایشان گفت :سال 38 که به قم سفر کردم برای تحصیل، آن زمان آیت الله مصطفی خمینی در قم اسفار درس می‌داد، امام خمینی اجازه نمی‌دادند اطراف ایشان اشخاصی که دارای استعداد و توان علمی هستند بمانند، به همین منظور به حاج آقا مصطفی دستور دادند که ایشان به قم بروند و به فعالیتها علمی و تحصیلی مشغول شوند
              

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان به خاطرات خود در نجف اشرف اشاره کرد و اظهار داشت: 6 ماه قبل از این‌که امام خمینی(ره) به نجف تبعید شوند من در نجف بودم، آنجا توفیق داشتم 5 سال در خدمت امام خمینی(ره) باشم. سید مصطفی فقط پنج شنبه به حضور امام می آمد. به پیشنهاد من و یکی از دوستان آیت الله مصطفی خمینی تدریس درس خارج را شروع کرد، درس خارج اول در خانه ایشان شروع شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وی عمیقاً می آمد و پای درس پدر می نشست ولی نیازی به درس نداشت چون خود مدرس خارج بود. اما امام دریایی بود، یکبار سید مصطفی در درس پدر اشکال کرد و امام این تعبیر را داشتند که باید بیایی و اینجا بنشینی آنچه در کتاب می خوانی کافی نیست، امام دریا بود و مصطفی دریاچه بود.

وی با بیان اینکه حاج آقا مصطفی درس خارج اصول را تدریس می‌کرد و درسی عمیق و بسیار دارای سطح بالای علمی ارائه می‌داد، تصریح کرد: بنده دو سه سفر در خدمت حاج آقا مصطفی در پیاده روی اربعین بودم و از ایشان استفاده می‌کردم، شخصی بسیار با صفا و خالی از غرور و تکبر بود با اینکه استاد ما بود بدون نصیحت کردن با ما بسیار دوستانه رفتار می‌کرد و انسان خاصی بود که حقا بنابر فرموده امام خمینی امید آینده اسلام بود و شخصیتی بسیار اخلاقی داشت.

آیت الله طباطبائی نژاد، با بیان خاطراتی دیگر از امام خمینی خاطرنشان کرد: امام خمینی سال اول که به نجف رفته بودند اجازه ندادند در خانه ایشان کولر نصب شود، پس از اینکه به ایشان گفته شد همه از کولر استفاده می‌کنند امام خمینی اجازه استفاده از کولر در منزلشان را دادند، پیش از اینکه برای امام کولر تهیه شود ایشان از پنکه برای خنک شدن استفاده می‌کردند، امام همیشه ساده زیستی داشتند و از جوانی خودشان را به نحوی تربیت کرده بودند که تجمل در زندگی ایشان راهی نداشت و حاج آقا مصطفی تربیت شده مکتب چنین شخصیتی بود که به آن درجات اخلاقی و علمی رسید

      

حجت الاسلام والمسلمین خسروی  معاون پژوهشی سابق موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (س) از دیگر سخنرانان این مراسم بود که طی سخنانی گفت:

شناخت نظام سیاسی و ریشه های فکری جمهوری اسلامی ایران بدون واکاوی اندیشه های طراح و بنیانگذار آن یعنی امام خمینی ممکن نخواهد بود.

آنچه در مجموعه سخنرانی های امام در 22 جلد صحیفه و هزاران برگ مکاتبات و نوشته های تفسیری، اخلاقی ، اجتماعی و حتی فقهی ایشان بیش از هر چیز جلب توجه می کند مسأله توحید و یکتاپرستی است و از نگاه ایشان انواع شرک به ویژه خودپرستی و منیت که بدترین نوع شرک است عامل همه فسادها و انحرافها است.

امام در تمامی سخنرانی ها خود را ملزم می دید با طرح مطالب اخلاقی و هشدار دهنده، مردم را از آفات و عواقب خطرناک استبداد فکری و اخلاقی و خود شیفتگی های نفسانی بر حذر دارد.

مدیر کل برنامه ریزی وآموزش قران وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ادامه داد :امام خمینی به عنوان یک فقیه .یک اصولی و یک فیلسوف متبحر هرگز برای علوم حوزوی از قبیل فقه و اصول و فلسفه در برابر قرآن اصالت علمی قایل نبود بلکه همه آنها را حتی اخلاق و عرفان نظری را جزء حواشی و قرآن را مخزن همه علوم و معدن پایان ناپذیر همه معارف بشری می دانست.

ایشان قرآن را صورت احدیت جمیع اسماء و صفات پروردگار با جمیع تجلیات جمالیه و جلالیه می دانست و در تعبیری بلند و ماندگار فرموده است: قرآن جلوه تام خدای تعالی است.

این نگاه ویژه و محوری امام به کلام الله مجید در تکوین شخصیت علمی ،فکری و روحی فرزند برومندش آیت الله حاج آقا مصطفی آنچنان تأثیرگذار بود که وی را واداشت در کنار تدریس فقه و اصول به بیان رموز و علوم قرآنی بپردازد  وآنچنان گسترده و عمیق وارد مباحث تفسیری شود که تنها تفسیر ایشان از  سوره حمد و 46 آیه از سوره بقره بالغ بر چهار جلد شده که ترجمه آن اخیرا در پنج مجلد منتشر گردیده است. حجت الاسلام خسروی با تشریح مباحث توحیدی در قران کریم افزود:تجربیات حدود چهار دهه در جمهوری اسلامی نشان داد که سرگرم شدن به ظواهر دینی و دلخوش کردن به شعائر مذهبی اگر بدون تخلق به اخلاق قرآنی و باورهای عمیق توحیدی باشد جز پوششی بر انواع فسادها ودور شدن از مقاصد عالی الهی و انسانی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

  

امروز بزرگترین چالش جوامع دینی در جهان اسلام شرک به معنای واقعی کلمه است. زیرا غفلت از یاد خداوند و خود را در محضر او ندیدن زمینه های ظهور خودپرستی ، تملق ، چاپلوسی ، فریبکاری و دورویی را به سرعت فراهم می کند و جامعه را از درون به پوچی و انحطاط می کشاند بدون آنکه نیاز به عوامل بیرونی و دشمن خارجی باشد . اگر هم دشمن بخواهد ضربه بزند از همین راه وارد خواهد شد.

وی با اشاره به آموزه قرآنی «تذکر» و یادآوری سختی ها و خفقانهای دورانهای گذشته گفت: در رژیم سفاک پهلوی بردن نام خمینی به هر بهانه ای ممنوع و گوینده اش روانه زندان می شد حتی در مراسم ارتحال حاج آقا مصطفی در مسجد اعظم قم که مملو از جمعیت بود منبری و خطیب مجلس مانده بود که چگونه از متوفی نام ببرد سرانجام با قرائت آیه«لا اقسم بهذا البلد و انت حل بهذا البلد و والد و ما ولد » گفت آن پدر و آن پسری که در بلد طیبه نجف اشرف هستند و این مراسم به مناسبت فوت آن فرزند بر پاست مقصود خود را فهماند. پس از آن بتدریج نام امام در بعضی مجالس گفته شد  تا آنکه در مراسم چهلم شهید مصطفی خمینی در تهران سخنران مجلس حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن روحانی ، ریاست جمهوری فعلی، برای اولین بار نام آیت الله خمینی را با پیشوند « امام » بر زبان جاری کرد که با تشویق مردم توسط آیت الله مطهری و ذکر صلوات برای همیشه سد این ممنوعیت  در هم شکست.

خداوند متعال به آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی این شخصیت کم نظیر علمی و معنوی چنان تفضلی کرد که درگذشت او را نقطه عطف نهضت اسلامی و منشأ قیام فراگیر ملی و تشکیل جمهوری اسلامی قرار داد.ایشان با اشاره به اینکه رسانه ها اگر خدا واخلاق را فراموش کنند می توانند با نقل تحریف آمیز سخنان مسئولین حقایق را در ذهن مخاطبین خود وارونه جلوه دهند و زمینه بد فهمی وکینه وکدورت و اختلاف را فراهم کنند گفت : به عنوان مثال آقای دکتر علی جنتی در مراسم تودیع خود  که بنده در آن جلسه حضور داشتم گفتند : برای رفع مشکلات کارکنان ارشاد تلاش بسیار کرده ایم و برخی مشکلات  هم  به همت معاونان  وزارتخانه رفع شده و اگر کمبودی هست من شرمنده ام وسپس در بخش دیگری از سخنانش گفت : ما سعی کردیم در چارچوب قانون اساسی و برنامه ارائه شده به مجلس و اجرای دیدگاه های رهبری معظم انقلاب در باب هنر ، تئاتر ، موسیقی ، ادبیات و غیره حرکت کنیم البته نتوانستیم به همه منویات رهبری جامعه عمل بپوشانیم ، این بود اظهارات متواضعانه وزیر ارشاد ولی بعضی از سایتها و روزنامه های منتصب  به مراکز ارزشی تیتر زدند که وزیر ارشاد گفته : من شرمنده ام نتوانستم اهداف رهبری را پیاده کنم .

اینگونه تقطیع سخنان وکنار هم چیدن جمله چه برداشتی را به ذهن خواننده منتقل می کند ؟ آیا این اخلاق اسلامی است ؟ آیا این شیوه انقلاب است ؟ انقلابی که اساس تشکیل آن بر صدق و امانتداری و فرهنگ انسانی و اسلامی نهاده شده بود . ایشان تنها راه اصلاح جامعه را بازگشت به قران کریم و احیای اخلاقی توحیدی دانست .

در پایان مراسم از دو اثر هنری  که توسط دو هنرمند اصفهانی استاد قدرتی پور واستاد فاتحیان  با موضوع شهید حاج آقا مصطفی خمینی (ره) تولید شده بود رونمایی و با حضور استاندار محترم اصفهان از آنها تقدیر گردید.

 

 

. انتهای پیام /*