ششمین جشنواره فیلم و فیلمنامه آئینه و آفتاب دی ماه 89

ششمین دوره جشنواره آئینه و آفتاب با پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار گرانقدر حضرت امام(س) به کار خود پایان داد.

کد : 877 | تاریخ : 03 دی 1389

ششمین دوره جشنواره آئینه و آفتاب جمعه سوم دی ماه در تالار سوره حوزه هنری با پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار گرانقدر حضرت امام(س) به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره آئینه و آفتاب جمعه سوم دی ماه طی آئینی از ساعت 18 در تالار سوره حوزه هنری با اهدای جوایز به برگزیدگان برگزار شد. رسول صدرعاملی به نمایندگی از هیات داوران بخش فیلم به ایراد سخنرانی پرداخت و جابر قاسمعلی نیز به نمایندگی از هیأت داوران بخش فیلم نامه بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد.

پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی توسط دکتر مقدم معاون امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) قرائت گردید. در بخش داستانی، فیلم " گلدانهای زمستانی " ساخته " آیدا پناهنده " حائز کسب رتبه "اول" شد و "مادرم ایران" اثر "امیرحسین کیانی" رتبه "دوم" و فیلم "عروسک" اثر آقای "محمدرضا رحمانی" رتبه "سوم" را کسب کردند.

در بخش فیلم داستانی از مجموعه آثار رسیده به دبیرخانه، فیلم " گلدانهای زمستانی " ساخته خانم "آیدا پناهنده" به خاطر پلان بندی ها و پرداختی هوشمندانه از جزئیات برای تاثیر گذاری هر چه بیشتر بر مخاطب در ضمن برشی سینمایی از تلاش های انقلابیون، حائز کسب رتبه "اول" شد. همچنین هیأت داوران جشنواره به واسطه نوآوری و خلاقیت در ایده پردازی با استفاده دراماتیک و تاثیرگذار از تصویر و صدا و به ویژه صدا، جایزه رتبه "دوم" بخش داستانی را به فیلم "مادرم ایران" اثر آقای "امیرحسین کیانی" اهدا نمود. جایزه رتبه "سوم" بخش داستانی نیز به خاطر پرداختن به رابطه عاطفی میان مادر و کودک و استفاده مناسب از رنگ و تصویر، به فیلم "عروسک" اثر آقای "محمدرضا رحمانی" اختصاص یافت.

در بخش مستند نیز هیأت داوران از مجموعه آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، فیلم "ترانه اندوهگین کوهستان" به کارگردانی آقای "حامد خسروی" را به دلیل نگاهی جدی و گاهی بی رحمانه اما نهایتاً تاثیر گذار و سینمایی به بخشی از باقی مانده آدم های جنگ و یادآوری استمرار رنج آنها تا امروز و آینده شاید، حائز رتبه "اول" بخش مستند دانست.

برای کسب رتبه "دوم" بخش مستند نیز به واسطه دست یافتن به ساختاری سینمایی با استفاده مناسب از هنر عکاسی و عکس هایی از مردم و انقلاب و جنگ و همچنین ایجاد اثری موجز و تاثیرگذار، فیلم "مسیر سرد خون" ساخته آقای "امیر مهران" شایسته دانسته شد؛ همچنین به خاطر پرداختی به روز و هنرمندانه برای نشان دادن شعار ها و نقاشی های دیواری دوران پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که دیوارهای شهرمان همچون یک رسانه برای اطلاع رسانی مردم بودند، جایزه رتبه "سوم" بخش مستند به فیلم "دیوار" اثر سرکار خانم "الهام حسین زاده" اهدا گردید.

هیأت داوران در این بخش فیلم "عکس برابر اصل " اثر آقای " مهرداد غفارزاده" را به خاطر پرداختی گزارش گونه از راویان صادق روزهای جنگ و انقلاب، چهره های سرشناسِ عکاسان خبری و مروری بر خاطرات آنها با لحن مناسب تصویری و فیلم "گل هفده بهار" اثر آقای "محمود ناظری" را به دلیل نگاه ویژه کارگردان به تلاش های صمیمانه جوانانی از نسل امروز با عنوان شخصیت پژوه، که به سراغ رشادت ها، قهرمانی ها و ایمان سرشار جوانان سال های قبل می روند و ایثارگری های آنها را ثبت و ضبط می کنند، شایسته تقدیر دانسته و دیپلم افتخار جشنواره را به این دو اهدا نمود.

در بخش ویژه با موضوع جایگاه زن در جامعه از دیدگاه امام خمینی نیز هیأت داوران جشنواره، به واسطه داشتن نگاهی سینمایی و پر احساس به نقش مادر و ارائه ترجمان تصویری مناسب از تِم انتظار در روزهای پر فراز و نشیب انقلاب و جنگ، لوح افتخار و تندیس جشنواره به علاوه جایزه را برای کسب رتبه "اول" بخش ویژه به فیلم " در بهشت قدم بردار " اثر سرکار خانم " عاطفه خادم الرضا"اهدا کرد؛ همچنین رتبه "دوم" بخش ویژه نیز به دلیل نگاهی سینمایی به مادر و نقش او در روند و ادامه روزهای انقلاب، به فیلم " آقا محمد حسین " اثر آقای " بنیامین اثباتی" اختصاص یافت. فیلم " همه چیز یک خیال بود " اثر سرکار خانم " اکرم خوشوقت" نیز به خاطر نگاهی سرشار از احساس برای القای حس انتظار، حائز کسب رتبه "سوم" بخش ویژه گردید.

هیأت داوران جشنواره در این بخش به واسطه استفاده به جا و مناسب از ابزار تصویر و بیان سینمایی از رابطه مادر و فرزند از دست رفته اش، فیلم " همه آن سال ها " اثر آقای "بهزاد رسول زاده" را شایسته تقدیر دانسته و دیپلم افتخار و جایزه جشنواره را به ایشان اهدا نمود.

جابر قاسمعلی رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما به نمایندگی از هیأت داوران در بخش فیلمنامه بیانیه آنان را قرائت نمود و در ادامه منتخبان این بخش معرفی شدند. هیأت داوران بخش فیلم نامه به واسطه طراحی متفاوت داستان، فضاسازی بدیع و داشتن لحن مناسب، فیلم نامه "مردی که تکه تکه تکثیر می شود" نوشته آقای "محمد صفری" را حائز رتبه "اول" و به دلیل ترسیم مناسبات قابل قبول روستایی در سال های آغازین انقلاب و تأثیر جریان انقلاب بر مردم، فیلم نامه "آواز خورشید" نوشته آقای "مهراب اکبری" را حائز رتبه "دوم" و به واسطه طراحی یک فیلمنامه پلیسیِ بومی و جذاب، فیلم نامه "سپیده دم" نوشته آقای "یاسر خمسی" را حائز رتبه "سوم" دانست؛ همچنین هیأت داوران بخش فیلمنامه در بخش ویژه با موضوع جایگاه زن در جامعه از دیدگاه امام خمینی فیلمنامه در خوری را نیافت اما فیلم نامه "جاری در زمان" نوشته سرکار خانم "زهرا موسوی" را به واسطه لحن کودکانه و معصومانه داستان، فیلم نامه "برسد به دستِ..." نوشته سرکار خانم "زهره شعبانی"را به دلیل انعکاس صمیمانه ارتباط یک رزمنده و یک کودک، همچنین فیلم نامه "ماه زده" نوشته سرکار خانم "شیرین بدرلو" و آقای "مصطفی حیدری" را به دلیل تآکید بر نگاهی معنا گرایانه که منجر به کشف حقیقتی پنهان می شود و در زمینه تحقیق برای نگارش فیلم نامه، طرح فیلم نامه "دسیسه" نوشته آقای رضا محمدی را به واسطه توجه و دقت نظر در گردآوری مواد تحقیق، جهت خلق یک فیلم نامه سینمایی متکی بر واقعیت، قابل تقدیر دانسته و دیپلم افتخار جشنواره را به ایشان اهدا نمود.

اجرای مراسم اختتامیه جشنواره را عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرای مطرح کشورمان بر عهده داشت و نیما مسیحا خواننده پاپ نیز در میان مراسم به اجرای برنامه پرداخت. در پایان مراسم اختتامیه فیلم گلدان های زمستانی اثر آیدا پناهنده به عنوان فیلم برگزیده هیأت داوران به نمایش درآمد.بیانیه هیئت داواران بخش فیلمنامه ششمین جشنواره آئینه و آفتاب

در مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره آئینه و آفتاب جابر قاسمعلی رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما به نمایندگی از هیأت داوران در بخش فیلمنامه بیانیه آنان را قرائت نمود و در ادامه منتخبان این بخش معرفی شدند.

بیانیه هیئت داواران بخش فیلمنامه ششمین جشنواره سراسری آئینه و آفتاب
به نام آفریدگار یکتا
حضار محترم؛خانم ها ،آقایان سلام
در خانه ات درختی خواهد روئید و درختهائی در شهرت و بسیار درختان در سرزمینت و باد پیغام هر درخت را به درختی دیگر خواهد رساند و درخت ها از باد خواهند پرسید:در راه که می آمدی،سحر را ندیدی؟
سی و دو سال پیش،در شام مرگزایی که همچون عادتی دیرپا به آن خود کرده بودیم،کسی آمد که مثل هیچکس نبود و دلش را همچون مشعلی سرخ در مشت می فشرد.او با آئینه تابناکش،مفهوم بی فریب صداقت بود و آفتاب را ،بی دریغ برای همه یکسان می خواست.
ششمین جشنواره سراسری آئینه و آفتاب در شرایطی برگزار می شود که بیش از بیست سال از خاموشی معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران می گذرد.معماری که یکی از بزرگترین انقلاب های سده اخیر را ،نه روی کاغذ که بر پهنه پرده عریض ایران به تصویر کشید.اکنون پس از بیست سال،ششمین جشنواره سراسری آئینه و آفتاب ،همچون صاحب نام اش،خاموش می گذرد. جشنواره ای که می توانست فراخ تر ،با شکوه تر و به اتکای بانی اش عظیم تر برگزار شود. باری؛شاید ،وقتی دیگر چنین شود.
اما بعد؛
هیئت داوران بخش فیلمنامه جشنواره سراسری آئینه و آفتاب ،ضمن ابراز خشنودی از استقبال گرم فیلم نامه نویسان و تقدیر از آنان به دلیل طرح موضوعات ارزشمدار،پس از مطالعه ،بررسی و دقت نظر در بیش از چهل عنوان فلیمنامه ی منتخب ،لازم می داند نکاتی را به نویسندگان جوان گوشزد نماید.
سی سال از عمر انقلاب گذشته و اکنون گهواره،خوابان آن سالها نویسندگان امروزند. نگاه اینان که امام و انقلاب آن سالها را ندیده اند و تنها بر اساس شنیده ها،خوانده ها و تماشای تصاویر بازمانده ،در باره امام و انقلاب می نویسند،اگرچه به واسطه بیان احساساتی ناب و بکر،ستودنی ست ،اما آشکارا شور شیرین شان همچون شعاری پرشور کام را تلخ می کند. ناگفته پیداست گذر از کفاب صوری دریای شعار،به ژرفاب زلال و صفای اقیانوس شعور می انجامد.
گذشته از شعار زندگی برخی از آثار،هیئت داوران گاه طرح ها و فیلمنامه هایی می دید که علیرغم خلق ایده ای جذاب و متفاوت،به واسطه ضعف تکنیکی و بیان نارسا،تنها آه حسرتی بر دل می نشاند و بس.فرصت،غنیمت که بگوئیم نیاز به یادگیری اصول و روش آکادمیک فیلمنامه نویسی برای نویسندگان جوان ضرورتی جدی و انکار ناشدنی است.
از صورت امام در گذریم که وصف آن کار شارحان و تاریخ نگاران است و به سیرت او بنگیریم که شرح آن بار نویسندگان و هنرمندان . اگر به میزان تاثیر حضور امام بر زندگی آحاد مردم و جامعه ایران بیندیشیم،گستره ای شگفت برای خلق ایده های نو و داستان های جذاب و متفاوت خواهیم داشت. داستان هایی باتنوع مضامین در گونه های متفاوت سینمایی،از ملودرام گرفته تا کودک و جنگی و سیاسی.چشم ها را باید شست؛جور دیگر باید دید.



انتهای پیام /*