چهل و هشتمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت دکترسیدحسن اسلامی95

چهل و هشتمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی گوهر معرفت با سخنرانی حجت الاسلام دکترسیدحسن اسلامی و با موضوع : اخلاق مسئولیت درقرآن کریم در نگارستان حضرت امام خمینی (س) اصفهان

کد : 715 | تاریخ : 04 تیر 1395

چهل و هشتمین جلسه سلسله نشستهای علمی و دینی  گوهر معرفت  4 تیر ماه ( شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ) ساعت 22 با سخنرانی حجت الاسلام دکترسیدحسن اسلامی  و با موضوع : اخلاق مسئولیت درقرآن کریم  در نگارستان حضرت امام خمینی (س)  اصفهان  برگزار گردید.

ایشان با بیان اینکه در آیات مختلف قرآن کریم،برمسئولیت انسان تاکیدشده است با این پرسش که مسئولیت چیست و چرا انسان مسئول است؟ بیان داشت : مسئولیت حاصل انتساب آزادانه فعل به انسان و مستلزم پاسخ گویی شخص فعل در قبال کارهایی است که انجام می دهد. ازآن جا که انسان حامل امانت الهی است،مسئولیتی دارد که دیگر آفریدگان ازآن رها هستند. لازمه مسئولیت انسان،آزادی عمل او است و آدمی خواستارش است. اما معضل آن است که انسان درعین آن که می خواهد آزاد باشد،نمی خواهد مسئولیت پیامد آن را به عهده بگیرد ، بخش وسیعی ازآیات قرآن کریم،به تحلیل و نقد این دوگانگی اختصاص یافته است و خداوند کسانی را که در پی آزادی و در عین حال گریز از مسئولیت هستند،به شدت تخطئه می کند . از نظر قرآن کریم،مسئولیت ابعاد مختلف فردی،اجتماعی و زیست محیطی دارد.همچنین لایه های مختلفی را فرا می گیرد.با این همه،انسان ازاین مسئولیت گریزان است و این مسئولیت گریزی شکل های مختلفی دارد از همرنگی با جماعت گرفته تا قربانی را مقصر شمردن تا پخش مسئولیت.

                               

    

انتهای پیام /*