وقایع و حوادث روز های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی 18 بهمن 1357

کد : 3603 | تاریخ : 18 بهمن 1401

وقایع و حوادث روز های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی  18 بهمن57

 

بازرگان موقتا از رهبری نهضت آزادی کناره گیری نمود ودرصبح روز هجدهم بهمن ماه در حالی که وسایل ضروری شخصی خود را همراه داشت به مدرسه علوی نقل مکان کرد. وی اعلام کرد که به نخست وزیری نخواهد رفت و مقر امام را به عنوان دفتر نخست وزیری برگزیده ودر آنجا مشغول به کار خواهد شد.

امروز جلسه ای بین آقایان یدالله سحابی، عباس امیر انتظام، بختیار، سپهبد قره باغی رییس ستاد ارتش ، ملاقاتی انجام شد. در این ملاقات، آقای سحابی و امیرانتظام در صدد بر می آیند که بختیار را راضی به استعفا نمایند. بختیار با این امر مخالفت کرده و با هماهنگی قبلی با قره باغی و تیمسار مقدم ، از آنان می خواهد که از دولت وی حمایت کنند.

دکتر کریم سنجابی اعلام کرد: تبادل نظر بین شاپور بختیار و رئیس دولت موقت برای حل و فصل مسالمت آمیز مسائل فعلی ایران ادامه دارد.

شاه در مصاحبه با یکی از جراید اروپایی خود را فرمانده کل قوا و پادشاه خواند.

انورسادات رئیس جمهور مصر از شاه خواست تا هواپیماهای مدرن اف 14 ایران را به مصر منتقل کنند.

امام خمینی در جمع وکلای دادگستری، درباره توطئه استعمار در ایجاد تفرقه بین مردم و جدا کردن مردم از روحانیت سخنرانی کردند.

امام خمینی در جمع اهالی کردستان درباره یگانگی و برادری شیعه و سنی سخنرانی کردند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هنوز دولت بختیار را به رسمیت می شناسد. از طرفی سخنگوی کاخ سفید گفت: بختیار باید نظر اکثریت مردم را بپذیرد.

ژنرال هایزر پس از ورود به واشنگتن به ملاقات کارتر رفت و جلسه ای با شرکت سایروس ونس وزیر امور خارجه و هارولد براون وزیر دفاع تشکیل داد.

  آزادی بیست و هشت تن ازکادر نیروی هوایی در خاش

وزارت امور خارجه تصمیم گرفت که ایران را از پیمان سنتو خارج کند .

مطبوعات شوروی از نخست وزیری بازرگان استقبال کردند.

قیمت نفت در بازار جهان دو برابر شد.

تجمع طرفداران بختیار در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی).

آغاز کار «کانال تلویزیونی انقلاب».

مهدی بازرگان در صبح روز هجدهم بهمن ماه درحالی‌که وسایل ضروری شخصی خود را همراه داشت به مدرسه علوی نقل مکان کرد. وی اعلام کرد که مقر امام را به‌عنوان دفتر نخست‌وزیری برگزیده ودر آنجا مشغول به کار خواهد شد.

 در دیدار یدالله سحابی، عباس امیرانتظام، بختیار و سپهبد قره‌باغی رئیس ستاد ارتش، سحابی و امیرانتظام درصدد برمی‌آیند که بختیار را راضی به استعفا کنند. بختیار با این امر مخالفت کرده و با هماهنگی قبلی با قره‌باغی و تیمسار مقدم، از آنان می‌خواهد که از دولت وی حمایت کنند.

دکتر کریم سنجابی اعلام کرد: تبادل‌نظر بین شاپور بختیار و رئیس دولت موقت برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسائل فعلی ایران ادامه دارد.

شاه در مصاحبه با یکی از جراید اروپایی خود را فرمانده کل قوا و پادشاه خواند.

انورسادات رئیس‌جمهور مصر از شاه خواست تا هواپیماهای مدرن اف ۱۴ ایران را به مصر منتقل کنند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هنوز دولت بختیار را به رسمیت می‌شناسد. از طرفی سخنگوی کاخ سفید گفت: بختیار باید نظر اکثریت مردم را بپذیرد.

ژنرال هایزر پس از ورود به واشنگتن به ملاقات کارتر رفت و جلسه‌ای با شرکت سایروس ونس وزیر امور خارجه و هارولد براون وزیر دفاع تشکیل داد.

 امام خمینی در جمع اهالی کردستان درباره یگانگی و برادری شیعه و سنی سخنرانی کردند.

 

در هجدهم بهمن57 محکمه شرعی یک تبعه آمریکا که در اصفهان راننده‌ای را مضروب کرده بود، توسط مردم و آزاد شدن آن پس از پرداخت دیه، نشان از قوت یافتن روز افزون مردم مسلمان بود.

در همین روز ساعات منع عبور و مرور توسط فرماندار نظامی تهران را کاهش داده شد، چرا که مردم به مقرارات نظامی اهمیت نمی دادند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از اوضاع ایران اظهار نگرانی کرد و به دلیل ناامن بودن قلمرو هوایی ایران، شرکت‌های مهم حمل و نقل هوایی ، پرواز‌های خود را به ایران قطع کردند .

آیت الله العظمی گلپایگانی تاکید کرد:ارتش باید به ملت ملحق شود.

رادیو لندن خبر داد: گفت‌وگو میان جنبش آیت‌الله خمینی و ارتش آغاز شده است

 رادیو مسکو اعلام کرد :صدها تن از افسران سابق، از جمله چند تن از امرای ارتش که به علت مخالفت شاه از ارتش اخراج شده‌اند، پشتیبانی خود را از آیت‌الله خمینی اعلام کردند.

آسوشیتدپرس خبر داد: دیپلمات‌های غربی نزدیک به ارتش معتقدند که ژنرال‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برای کودتا قوی نیستند.

انور سادات، رییس جمهور مصر، با شاه ایران در مراکش تماس گرفت.

رییس جمهور و وزرای خارجه و دفاع آمریکا، پس از پایان مأموریت ژنرال‌ها هایزر در ایران، جلسه‌ای با حضور وی تشکیل دادند و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از اجرای قانون اساسی پشتیبانی می‌کنیم و از راه دیپلماتیک با همه گروه‌ها، از جمله مهدی بازرگان، در تماس بوده‌ایم؛ اما پس از انتخاب وی به نخست وزیری، هیچگونه تماسی با وی برقرار نشده است و در نهایت ژنرال هایزر از ایران رفت.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هنوز دولت بختیار را به رسمیت می‌شناسد

سخنگوی کاخ سفید گفت: بختیار باید نظر اکثریت مردم را بپذیرد.

پس از اعلام نخست وزیری مهندس بازرگان، در این روز بازرگان در دفتر جدید نخست وزیری موقت مستقر شد.

روحانیون و مردم زنجان و بخش‌های تابعه در یک راهپیمایی بی‌سابقه پنجاه هزار نفری، حمایت قاطع خود ار از امام خمینی و نخست وزیر منصوب او اعلام داشتند. در این اجتماع، حجت‌الاسلام ابوالفضل شکوری به نمایندگی از مردم و روحانیت، قطعنامه سه ماده‌ای را مبنی بر: 1 انحلال رژیم شاهنشاهی . 2 انحلال مجلسین و دولت بختیار . 3 مشروعیت دولت مهندس بازرگان، قرائت کرد و مورد تأیید قرار گرفت.

سرهنگ شکوری، رییس آجودانی ستاد لشکر شصت و چهار رضائیه، به هنگام رفتن به پادگان، ترور شد و همچنین سیزده نفر دیگر از نمایندگان مجلس استعفا دادند.

.

 

انتهای پیام /*