وقایع و حوادث روز های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی 5 بهمن 1357

کد : 3590 | تاریخ : 05 بهمن 1401

وقایع و حوادث روز های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی  5  بهمن 1357


فرودگاه مهرآباد همچنان در محاصرۀ تانکها، زره پوشها و اتومبیلهای آتش نشانی است.

به دستور بختیار، هواپیمایی که توسط کارکنان اعتصابی «هما»‌ برای پرواز انقلاب آماده شده بود تا آیت‌الله طالقانی وتعدادی از خبرنگاران ، صبح روز بعد با آن به پاریس رفته وامام خمینی (ره ) رابه ایران بازگردانند، درفرودگاه متوقف شد.

خلبان این هواپیما، اعلام کرد به علت بسته شدن راه هواپیما به وسیله یک تانک ونیز اشغال برج مراقبت توسط نظامیان، امکان پرواز وجود ندارد.

بختیار درنامه ای از امام درخواست کرد تا سفرخود را سه هفته به عقب بیندازند تا او بتواند بدون نقض قانون اساسی ، امنیت ایشان را تأمین کند ، اما ستاد روحانیت مبارز درپاسخ اعلام کرد :«‌هزاران جوان مسلمان حفاظت از جان امام خمینی را برعهده می گیرند .»‌

امام در پیامی اعلام می دارد: «از اینکه ایادی اجانب، فرودگاههای سراسر ایران را به روی من بسته اند، بناچار تصمیم گرفتم که روز یکشنبه 29 صفر به کشور برگشته و چون سربازی در کنار شما به مبارزه علیه استعمار و استبداد تا پیروزی نهایی ادامه دهم».

     امام خمینی(س) در مصاحبه کوتاه پنجم بهمن عزم راسخ خود را بر بازگشت قریب الوقوع به میهن اسلامی ابراز داشته و می فرمایند: «من از همۀ ملت ایران تشکر می کنم و در اولین فرصت پیش مردمم به ایران خواهم رفت تا با آنها یا کشته شوم و یا حقوق ملت را بگیرم و به ملت برگردانم».

فرار سربازان، درجه داران و افسران جوان از پادگانها و پیوستن آنها به ملت تشدید یافته است.

     در تهران هم، عده ای از ارتشیان، ساواکی ها و وابستگان رژیم شاه در ورزشگاه امجدیه گرد آمده و در پناه نظامیان و عده ای از چماقداران به تظاهرات می پردازند و حمایت خود را از دولت بختیار و سنگر قانون اساسی اعلام می کنند. این در حالی بود که دهها هزار تن از مردم تهران در خیابانهای اطراف امجدیه با در دست داشتن عکسهای امام خمینی (س) به طرفداری از رهبری امام تظاهرات کرده و شعار می دادند.

آیت الله طالقانی، مردم رابه آرامش دعوت کرده وتوصیه کرد برای تماشای تظاهرات از خانه خارج نشوند. راهپیمایان پس از چند سخنرانی وقرائت قطعنامه ای درحمایت از دولت وقانون اساسی پراکنده شدند.

انتهای پیام /*