گزیده ای از کلام امام علل جنگ و هویت ما در جنگ تحمیلی (جنگ جنگ تا پیروزی)

به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس

کد : 3388 | تاریخ : 01 مهر 1403

گزیده ای از کلام امام در باره علل جنگ و هویت ما در جنگ تحمیلی

جنگ جنگ تا پیروزی

‏‏‏‏ایستادگی طولانی در جنگ‏
‏‏حالا فرض کنید که این نوکر بدبخت، این صدام بدبخت، که ملت‏‎ ‎‏خودش را به تباهی دارد می کشد و آنقدر به ملت خودش دارد تحمیل‏‎ ‎‏می کند، این هم یک حملۀ مذبوحانه ای کرده است. ما هم صبر داریم و‏‎ ‎‏[‏‏هم‏‏]‏‏ حوصله داریم. ملت ما پنجاه شصت سال، جوانهای ما تا‏‎ ‎‏چشمشان را باز کردند، زیر یوغ این مسائل و این مصایب بودند.‏‎ ‎
‏‎صحیفه امام ، ج13، ص314-315

‏‏عادت داریم ما به زحمت کشیدن. جوانهای ما عادت دارند به این‏‎ ‎‏زحمتها. حالا که خودشان را یافتند و مستقل می دانند، با تمام قدرت،‏‎ ‎‏بیست سال هم این جنگ طول بکشد ما ایستاده ایم.
‏‏صحیفه امام ، ج15، ص27

‏‏لزوم توجه به جنگ و پیروزی در آن‏
‏‏همۀ ملت باید توجه به جنگ داشته باشد و این کشتارهایی‏‎ که شاید‏‎ ‎‏یکی از انگیزه هایش هم این باشد که مردم ذهنشان از جنگ منصرف‏‎ ‎‏بشود و ما ـ‌خدای نخواسته‌ در جنگ ببازیم که نخواهیم باخت، لکن‏‎ ‎‏طول بکشد. اذهان خودتان را، سرتاسر کشور اذهان خودشان را، همۀ‏‎ ‎‏ملت متوجه به جنگ کنند. اساس این است که ما در آنجا پیروز بشویم‏‎ ‎‏و ان شاءالله ، پیروز می شویم.

صحیفه امام ، ج15، ص27
‏‏‏‏ ‏
‏‏بیرون راندن قوای دشمن‏
‏‏بر قوای مسلح اسلامی، از ارتش، سپاه، بسیج و سایر قوای نظامی و‏‎ ‎‏انتظامی تا نیروهای مردمی در جبهه و پشت جبهه است که چون سیلی‏‎ ‎‏خروشان مزدوران جبهه را از کشور اسلامی شان برانند و ایران عزیز‏‎ ‎‏را از این خس و خاشاکها پاک نمایند، و بدانند که نیروی ایمان پیروز‏‎ ‎‏است.
 صحیفه امام ، ج15، ص 241

‏‏این کوردلان نمی بینند که در هر شهادتی و در هر جنایتی ملت متعهد‏‎ ‎‏به اسلام و کشور مصمم تر و در صحنه حاضرترند؟ اینان پس از‏‎ ‎‏بمباران شهرها در جنوب و غرب و قتل عامهای فجیع مردم بی پناه،‏‎ ‎‏فریاد «جنگ جنگ تا پیروزی» را نشنیده اند که ملت وفادار، شهادت‏‎ ‎‏را در راه خداوند با آغوش باز پذیرا هستند؟
 صحیفه امام ، ج15، ص 418

‏‏تلاش جوانان برای کوتاه کردن دست دشمن‏
‏‏برادران من، برادران ارتشی، برادران نظامی، برادران پاسدار، برادران‏‎ ‎‏روحانی، برادران دانشگاهی، برادران کشاورز و صنعتگر و سایر‏‎ ‎‏قشرها، این انسجامی که شما دارید قدرش را بدانید. اسلام در کشور‏‎ ‎‏شما تجلی کرده است. نور خدا در کشور شما جلوه گر شده است. قدر‏‎ ‎‏این جلوۀ الهی را بدانید. به فعالیتهای خودتان هر چه می توانید ادامه‏‎ ‎‏بدهید و ازدیاد بدهید؛ فعالیت خودتان را زیاد کنید. ارتشیان و‏‎ ‎‏پاسداران و بسیج و سایر قوای مسلح و سایر قوای مردمی در محلی‏‎ ‎‏که هستند و در جبهه ها که هستند، به فعالیت خودشان ادامه بدهند و‏‎ ‎‏فعالیت خودشان را زیاد کنند و دست این جنایتکارها را از کشور‏‎ ‎‏خودشان کوتاه کنند؛ به آنها مهلت ندهند که منسجم کنند خودشان را‏‎ ‎‏و از طرف جاهای دیگر و قدرتهای دیگر به آنها کمک برسانند، مجال‏‎ ‎‏به آنها ندهند. برادران، جوانان پشت جبهه، توجه کنند که باید فعالیت‏‎ ‎‏کنند و باید داوطلبانه بروند به این جنگ و این مسأله را زود حلش‏‎ ‎‏کنند. فعالیت جوانها گرچه زیاد است لکن باید زیادتر بشود و هر روز‏‎ ‎‏از روز قبل بهتر باشد و خودشان را آماده کنند برای اینکه در مقابل این‏‎ ‎‏قدرتهای بزرگ ایستادگی کنند.‏ ... شما اینهمه شهید دادید تا آزادی و استقلال را به دست آوردید‏‎ ‎ ‏‏و باید با چنگ و دندان این آزادی و استقلال را حفظ کنید و کمک کنید‏‎ ‎‏همه به جبهه ها تا اینکه ان شاءالله ، بزودی این غائله رفع بشود و دولت‏‎ ‎‏ان شاءالله مشغول بازسازی بشود.
صحیفه امام ، ج15، ص442-443

‏‏آمادگی خانواده های شهدا برای دفاع‏
‏‏امروز ما مفتخر هستیم به توده های عظیم متعهد به اسلام عزیز و‏‎ ‎‏جوانان غیرتمند و رزمنده که از اول انقلاب شجاعانه قیام کرده اند و‏‎ ‎‏ندای حق را اجابت کردند و گروه کثیری از آنان به لقاءالله که آمالشان‏‎ ‎‏بود، رسیده، و گروه عزیز دیگر که سلامت خود یا اعضای گرانقدر‏‎ ‎‏خود را در راه اسلام و هدف از دست داده اند و با چهره های بشاش و‏‎ ‎‏نورانی با آنان مواجه هستیم. و نیز مفتخریم که مادران دلیری که عزیز‏‎ ‎‏از دست داده اند و پدران عزیزی که جوانانشان شهید شده اند آنچنان با‏‎ ‎‏ما برخورد می کنند که گویی عروسی عزیزان و جوانانشان را جشن‏‎ ‎‏می گیرند. و اینجانب هر وقت با این عزیزان معظم برخورد می کنم یا‏‎ ‎‏وصیتنامۀ انسان ساز شهیدی را می بینم احساس حقارت و زبونی‏‎ ‎‏می کنم. اینان سند ایمان و تعهدشان را به اسلام در دست دارند، و قبور‏‎ ‎‏شهدا و اجساد و ابدان معلولان، زبان گویایی است که به عظمت روح‏‎ ‎‏جاوید آنان شهادت می دهد، و شکایتی اگر دارند از آن است که به‏‎ ‎‏فیض شهادت نرسیده اند و یا در حالی که به ثواب شهادت رسیده اند،‏‎ ‎‏می نالند که چرا نمی توانند برای دفاع به جبهه ها برگردند، و فریاد‏‎ ‎‏«جنگ جنگ تا پیروزی» را سر می دهند.
صحیفه امام ، ج16، ص27

‏‏مقاومت مردم دزفول تا پیروزی‏
‏‏شما ببینید که اینهایی که ادعای طرفداری از خلق و طرفداری از عرب‏‎ ‎‏می کنند با خوزستان چه می کنند، و با دزفول عزیز چه کرده اند. به‏‎ ‎‏گمان فاسد اینکه با موشک انداختن در خانه ها و اطفال و زنهای پیر و‏‎ ‎‏جوان را کشتن اسباب این می شود که ما تسلیم بشویم. آنها باز‏‎ ‎‏خوزستان را نشناختند، دزفول را نشناختند؛ با اینکه از اول جنگ تا‏‎ ‎‏حالا کراراً تجربه کرده اند و تخریب کرده اند مکان این عزیزان ما را و‏‎ ‎‏به شهادت رسانده اند اقشار کثیری از دوستان خدا را و دیدند که مقاوم‏‎ ‎‏ایستادند و ملت ایران و دزفول عزیز مقاوم ایستاده است در مقابل آنها‏‎ ‎‏و امروز هم که این همه مصیبت وارد کرده اند باز فریاد «جنگ، جنگ‏‎ ‎‏تا پیروزی» از جوانهای ما در دزفول بلند است.
صحیفه امام ، ج17، ص 412

‏‏مقاومت مصیبت دیدگان تا پیروزی
‏‏الآن هم که مشاهده می کنید همین مصیبت دیدگان هستند که فریاد‏‎ ‎‏«جنگ، جنگ» سر می دهند. جنایتکار در اثر زیادی جنایت نمی تواند‏‎ ‎‏از جرم فرار کند. ما به او و امثال او و همقطاران او هشدار می دهیم که‏‎ ‎‏هر جنایتی که می کنند به نامۀ اعمالشان اضافه می شود و در مقام‏‎ ‎‏بازخواست باید جبران کنند. این نحو جنایات اسباب سستی‏‎ ‎‏خانواده های شهدا نمی شود.
صحیفه امام ، ج18، ص47

‏‏عدم سازش مردم تا‌پیروزی‏
‏‏اینان ندیده اند که مادران و پدران شجاع ایران فرزندان و نور چشمان‏‎ ‎‏خود را از زیر خروارها خاک بیرون می کشند و فریاد «جنگ، جنگ تا‏‎ ‎‏پیروزی» سر می دهند و از دست اندرکاران مقابله به مثل و از‏‎ ‎‏‏سلحشوران جبهه ها ادامۀ جنگ را طلب می کنند. درود خدا بر این‏‎ ‎‏ملت شجاع و مؤمن که جان می دهد و تن به سازش و تسلیم‏‎ ‎‏نمی دهد
صحیفه امام ، ج19، ص178

‏‏پیروزی در جنگ نه‌مذاکره‏
‏‏رزمندگان عزیز و دلاور ما اعم از ارتش و سپاه و بسیج با تکیه بر ایمان‏‎ ‎‏و سلاح و امید به نصرت حق و با حمایت بی شائبۀ مردم، به نبرد و دفاع‏‎ ‎‏مقدس خود ادامه دهند و عزمها را جزم کنند و بر دشمن زبون بتازند و‏‎ ‎‏با همت خود افتخار نصرت و پیروزی را به ارمغان آورند که‏‎ ‎‏سرنوشت جنگ در جبهه ها رقم می خورد، نه در میدان‏‎ ‎‏مذاکره ها.
صحیفه امام ، ج21، ص53-62

‏‏جنگ تا رفع فتنه از عالم‏
‏‏جنگهای رسول اکرم، رحمتش کمتر از نصایح ایشان نبوده است.‏‎ ‎‏اینهایی که گمان می کنند که اسلام نگفته است «جنگ جنگ تا‏‎ ‎‏پیروزی»، اگر مقصودشان این است که در قرآن این عبارت نیست،‏‎ ‎‏درست می گویند، و اگر مقصودشان این است که بالاتر از این با زبان‏‎ ‎‏خدا نیست، اشتباه می کنند. قرآن می فرماید: ‏‏قٰاتِلُوهُمْ حَتّیٰ لاٰ تَکُونَ‏‎‎‏ فتنه‎‏ همۀ بشر را دعوت می کند به مقاتله برای رفع فتنه؛ یعنی «جنگ‏‎ ‎‏جنگ تا رفع فتنه در عالم»، این غیر از آنی است که ما می گوییم، ما یک‏‎ ‎‏جزء کوچکش را گرفته ایم، برای این که خوب! ما یک دایرۀ خیلی‏‎ ‎‏‎‏‏کوچکی از این دایرۀ عظیم واقع هستیم و می گوییم که: «جنگ تا‏‎ ‎‏پیروزی». مقصودمان هم پیروزی بر کفر صدامی است یا پیروزی بر،‏‎ ‎‏فرض کنید بالاتر از آنها. آنچه قرآن می گوید این نیست، او می گوید:‏‎ ‎‏«جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم»؛ یعنی، باید کسانی که تبعیت از قرآن‏‎ ‎‏می کنند، در نظر داشته باشند که باید تا آن جایی که قدرت دارند ادامه‏‎ ‎‏به نبردشان بدهند تا این که فتنه از عالم برداشته بشود. این، یک‏‎ ‎‏رحمتی است برای عالم و یک رحمتی است برای هر ملتی، در آن‏‎ ‎‏محیطی که هست.
صحیفه امام ، ج19، ص112-113‏
‏‏
غایت، رفع فتنه‏
‏‏اگر امروز ما جنگ می کنیم و جوانهای ما می گویند: «جنگ تا‏‎ ‎‏پیروزی»، اینطور نیست که اینها یک امری برخلاف قرآن می گویند.‏‎ ‎‏این یک ذره ای است، یک رشحه ای است از آنکه قرآن می گوید. آنی‏‎ ‎‏که قرآن می گوید، بیشتر از این حرفهاست. این که ما می گوییم، به‏‎ ‎‏اندازۀ حدود خودمان می گوییم. ما چون امروز با ـ‌فرض کنید که‌‏‎ ‎‏صدام یا با کسانی که مؤید صدام هستند جنگ داریم، در این محیط‏‎ ‎‏ناقص، می گوییم که «جنگ جنگ تا پیروزی».‏
‏‏     خدای تبارک و تعالی، چون نظرش به اول و آخر است ـ‌تا آخر‏‎ ‎‏نظر دارد‌ می گوید که «جنگ تا رفع فتنه». غایت، رفع فتنه است؛ یعنی،‏‎ ‎‏اگر ما پیروز هم بشویم یک کمی فتنه را کم کردیم، اگر ما به جای دیگر‏‎ ‎‏هم پیروز بشویم، باز یک جای کمی پیروزی حاصل شده است. اگر‏‎ ‎‏همۀ دنیا را هم ما فرض کنید که جنگ بکنیم و پیروز بشویم، باز همۀ‏‎ ‎‏دنیای عصر خودمان را پیروزی درست کردیم. و قرآن این را‏‎ ‎‏نمی گوید، قرآن می گوید: «جنگ تا رفع فتنه»؛ باید رفع فتنه از عالم‏‎ ‎‏‎‏‏بشود. بنابراین غلط فهمی است از قرآن که کسی خیال کند که قرآن‏‎ ‎‏نگفته است «جنگ جنگ تا پیروزی». قرآن گفته است، بالاتر از این را‏‎ ‎‏گفته، اسلام هم گفته است و بالاتر از این را گفته است. و رحمت است‏‎ ‎‏این، نه این است که نقمتی بر مردم است، یک رحمتی است بر تمام‏‎ ‎‏بشر، که خدای تبارک و تعالی مردم را دعوت به مقاتله کرده است، نه‏‎ ‎‏این که خدای تبارک و تعالی می خواهد زحمتی برای مردم ایجاد کند؛‏‎ ‎‏می خواهد رحمت درست کند، توسعۀ رحمت می خواهد عنایت‏‎ ‎‏کند.
صحیفه امام ، ج19، ص115-116

‏‏جنگ با فاسد، دستور قرآن‏
‏‏اگر کسی بگوید که: با فاسد جنگ نکنید، مخالف قرآن است؛ اگر کسی‏‎ ‎‏بگوید: فتنه را با جنگ رفع نکنید، مخالف قرآن است. و مابحمدالله ،‏‎ ‎‏جوانهایمان الآن مشغول هستند و همان دستوری که خدای تبارک و‏‎ ‎‏تعالی در قرآن داده است به اندازه محیط خودشان، به اندازه سعۀ وجود‏‎ ‎‏خودشان را دارند انجام می دهند، و امیدواریم که خدای تبارک و تعالی‏‎ ‎‏به آنها توفیق بدهد که هر چه بیشتر این امور را انجام بدهند.
صحیفه امام ، ج19، ص116-117
‏‏

انتهای پیام /*