نامه [به آقای میرزا محمد ثقفی (خانوادگی)]6 بهمن 46
گفتگو [با سه تن از شخصیتهای امریکایی ]6 بهمن 57
یادنامه [امام بر «کتاب اوّل»، یادنامه شهید مطهری و اهدای آن به خانم طباطبایی ]6 بهمن 60
حکم [سرپرستی حوزه علمیه باختران به آقایان: مجتبی حاج آخوند و حسین زرندی ]6 بهمن 61
نامه [به رئیس جمهور لیبی (ایستادگی در برابر توطئه های امریکا)]
نامه [به آقای میرزا محمد ثقفی (خانوادگی)]
زمان: 6 بهمن 1346/ 25 شوال 1387
مکان: نجف
موضوع: خانوادگی، اعلام خبر سلامتی
مخاطب: ثقفی، میرزا محمد
بسمه تعالی
25 شوال 87
به عرض عالی می رساند، پیوسته سلامت و سعادت وجود محترم را خواستارم. امید است ان شاء اللَّه تعالی رفع نقاهت جزئی بکلی شده باشد. این جانب بحمد اللَّه تعالی مزاجاً سلامت هستم. از خداوند تعالی اصلاح امور مسلمین را خواستارم. گرفتاریهای زیاد گوناگون و مشکل بودن ایصال مکاتیب و احتمال نرساندن وسایل ایصال، مانع است که بیشتر تصدیع دهم. و الّا متذکر حضرت عالی هستم و در موقع تشرف به سلام و دعا اشتغال دارم. و السلام علیکم. خدمت آقای حاج آقا حسن - ایّده اللَّه تعالی- و سایر آقازادگان و عموم دوستان سلام می رساند.
روح اللَّه الموسوی الخمینی
صحیفه امام، ج 2، ص: 166
گفتگو [با سه تن از شخصیتهای امریکایی ]
زمان: 6 بهمن 1357/ 27 صفر 1399
مکان: پاریس، نوفل لوشاتو
مناسبت: دیدار شخصیتهای سیاسی امریکا با امام خمینی
مصاحبه کننده: رمزی کلارک (دادستان کل اسبق امریکا)، ریچارد فالک (استاد دانشگاه پرینستون امریکا)، دان لویی (نماینده سازمانهای مذهبی امریکا)
[رمزی کلارک، دادستان کل اسبق امریکا و ریچارد فالک، استاد دانشگاه پرینستون در ایالت نیوجرسی و رئیس بخش مطالعات خارجی آن، همچنین دان لوئی نماینده سازمانهای مذهبی امریکا در اوایل ژانویه 1979 برای بررسی وضع ایران از نزدیک، به تهران سفر کردند. هر سه نفر، از رهبران جنبش مخالف با جنگ ویتنام و شرکت فعال امریکا در جنگ بودند. اینان پس از بازدید از تهران، در راه بازگشت در پاریس توقف کردند و روز 26 ژانویه 1979 با امام خمینی دیدار و مذاکره نمودند. گفتنی است که دیدار این سه تن امریکایی با امام، مصادف بود با زمانی که سید جلال الدین تهرانی، رئیس شورای نیابت سلطنت، به پاریس آمده و استعفای خود را تسلیم امام کرده بود. متن زیر مشروح مذاکرات کلارک و فالک با امام خمینی می باشد که به وسیله دکتر ابراهیم یزدی ترجمه شده است ]
سؤال: [فالک: انقلاب ایران قابل پیش بینی نبوده است. طی قرنها سیاست و مبارزات سیاسی و مذهب، به طور زیبایی، با هم مخلوط شده اند. آیا به نظر آیت اللَّه این امر چگونه در سیاست خارجی ایران با سایر کشورهای جهان منعکس می شود؟ نقش مقاوم شیعه در برابر ظلم، امید بزرگی را در دلها زنده کرده است؛ اما می خواهیم بدانیم وقتی شیعه به قدرت برسد چگونه عمل خواهد کرد؟]
جواب: تشیع همان طور که مظهر مقاومت بوده است در تمام اعصار، از صدر اسلام، تشیع مظهر مقاومت و دفاع از حق بوده است اما هر گز اهل ظلم و ستم نبوده است. حکومتهایی که بر اساس مذهب تشیع پیش آمده و ثبت شده در تاریخ، همان طور که ظلم را تحمل نمی کرده اند، تحمیل ظلم را هم نمی کنند. اگر حکومتی با قانون اسلام پیش بیاید و مذهب تشیع آن را پیش ببرد، بنا بر آن است که همین رویه را پیش ببرد. هیچ انسانی را بر اساس مسلک مذهبی تحت فشار و سلب آزادی قرار ندهد. تمامی انسانها در مذهب تشیع آزادند، مستقل هستند. و بر حسْب تشیع، با تمامی ملتها و دولتهایی که با حکومت تشیع خوش رفتاری و احترام متقابل کنند، اگر مذهب تشیع بر جایی غلبه کند، آن گونه عمل می کند که حکومتهای آنها هر گز چنین رفتاری ندارند. از آن عدالت غافلند. تاریخ نشان می دهد که وقتی اسلام جایی را فتح کرده است مردم آن چنان به اسلام رو کرده اند و به دولتهای قبلی خود پشت کرده اند؛ نظیر ایران که با آغوش باز به اسلام و تشیع روی آوردند. احکام اسلام روی عدالت است. زندگی حکام با پایین ترین افراد، یک طور بوده است. رئیس مذهب ما که حکومتش وسیع بود- چندین مقابل ایران، حجاز و مصر و ایران و همه آنها تحت سیطره او بود- زندگی اش از همه افراد ملت پایینتر بود. عدالت را بالاتر از هر کس که تصور شود اجرا می کرد. در محکمه اگر ادعایی علیه او بود حاضر می شد، در محکمه می نشست. حکم خلاف [قاضی ] را قبول می کرد. تشیع در عین مقاومت، عادل است؛ و عدالت یعنی «نه ظلم بکن و نه زیر بار ظلم برو». برنامه تشیع را امام ما در این دو کلمه خلاصه کرد: نه تحمل ظلم بکن و نه ظالم باش. برنامه کلی تشیع و اسلام همین است ... همین است. تشیع از قرآن است.
[در مشاهدات ما درباره جنبش حاضر در ایران، امری که نگران آن هستیم، درجه تحمل در برابر غیر مذهبیهای چپی در ایران تحت دولت اسلامی است. ما متوجه شدیم که در ایران در بین دانشجویان و سایرین، که زندگی آنها در اسلام و جمهوری اسلامی مشکل است، ترس و نگرانی وجود دارد. چه اطمینانهایی نسبت به این نگرانیها وجود دارد؟]
- اصل گرایش اینها به مکتبهای انحرافی به علت عدم اطلاع از اسلام است. خیال می کنند اسلام طرفدار ... هیأت حاکمه، سرمایه داران، کارخانه داران است! اگر اینها مطلع باشند که اسلام یک وضع تعدیلی دارد و همه چیز را بر اساس عدالت حل می کند، از نظر آزادی عقاید بنا بر آن است [که ] اشخاص منحرف همیشه حرفهای خود را می زده اند، اگر آنها از اصل اسلام خبردار شده باشند این حرفها را نمی زنند. اینها اگر به همه مسائل آشنا شوند اختلافات از بین می رود. در عین حال، ما از اظهار عقیده جلوگیری نکرده و نمی کنیم. لکن از کارهایی که منحرفین گاهی می کنند، می خواهند شلوغ کاری کنند. الآن نهضتی در ایران برپاست که برای قطع ظلم است تا رژیم فاسد را از بین ببرند. در این بین عده معدودی به خرابکاری مشغولند، تبلیغ سوء می کنند و نظر دارند که این رژیم را حفظ کنند یا رژیم اسلامی پیش نیاید یا انحراف دارند و توجه به مسائل ندارند و یا، با توجه به مسائل، اغراض فاسد دارند. ما آزادی به همه مسالک و عقاید می دهیم لکن اگر بخواهند شورش کنند و مسیر ملت را تغییر دهند، دست ظالم را نگه دارند، مجاز نخواهند بود. هر ملتی حق دارد منافع ملی و مذهب خود را حفظ کند از تعدیات آنها. اگر تعدی نکنند ما تعدی نمی کنیم.
[سؤالی درباره امپریالیسم فرهنگی؛ اسلام توجه و تکیه زیادی روی ارزشهای فرهنگی و اساسی داده است. در این پنجاه- شصت سال حکومت پهلوی امپریالیسم فرهنگی شدید بوده است که منجر به، به هم خوردن ارزشهای اسلامی- ایرانی شده است و جای آن را ارزشهای غربی گرفته است. آیا آیت اللَّه چه قدمهایی برای ترمیم این خرابیهای اجتماعی و فرهنگی برخواهند داشت؟]
- همین مسائل موجب مخالفت ما با شاه شد. شما یک جنبه را در نظر می گیرید اما جنبه های زیادی دارد. در این پنجاه سال تنها فرهنگ ما را به عقب نبرده، سالهای طولانی مردم را به عقب بردند؛ اقتصاد ما را به عقب بردند. ایران یک کشور فقیری شده است. ایران مخازن زیادی دارد اما این مخازن غارت شده است. نفت رفته است و پایگاه برای امریکا درست شده است. نیروهای انسانی ما را به عقب راندند. به طوری که اگر بخواهیم اصلاح کنیم برنامه طولانی لازم دارد. ارتش ما را فاسد تربیت کردند، یعنی رؤسای ارتش در طبقات بالا. آنها به تبع افکار فاسد پدر و پسر، افکار فاسد دارند. ارتش ما را انگل تربیت کرده اند. [اصلاحات ] محتاج به یک برنامه های طولانی است لکن ما از باب اینکه تمامی ملت ما بپاخاسته است و یک مطلب را می خواهد: «آزادی، استقلال، حکومت اسلامی». امید آن را داریم که با کمک همه اقشار که اظهار همکاری می کنند این فرهنگ را از حالت انگلی و استعماری درآوریم و به یک فرهنگ استقلالی بدل سازیم، و به کمک همه اقشار اصلاح کنیم. و مخازنمان را نگذاریم هدر برود و عاقلانه بفروشیم و عاقلانه صرف ملت، چه فرهنگ چه سایر جاهای مورد نیاز بکنیم. در این پنجاه سال چه بلاهایی بر سر ما آوردند! ما مواجه با یک مملکت آشفته هستیم که از همه جهات درهم ریخته است. با کمک افراد ملت که اتفاقاً تمامی اقشار هم با ما موافقند، قیام کنیم و ما سالهای طولانی البته این آشفتگیها را ترمیم کنیم. یک فرهنگ مستقل اسلامی، یک ارتش مستقل، یک اقتصاد سالم، یک زراعت که بکلی از بین رفته است، نیاز به سالها کار دارد تا برگردد به اول. مصیبتهای زیادی داریم، و بیشتر آنها از این ابرقدرتها، از دست آنهاست. ان شاء اللَّه خودمان را از قید آنها آزاد خواهیم کرد تا به استقلال در تمام اقشار برسیم.
[خیلی متشکرم. سه امید و آرزو داریم:
اول) انتقال قدرت به دولت جدید؛ سریع و با آرامش و بدون شلوغی انجام گیرد.
دوم) وعده های عدالت برای همه مردم تحقق یابد.
سوم) مردم ایران و مردم امریکا به هم عشق بورزند، تفاهم کنند، احترام بگذارند. و ما می خواهیم به هر شکلی که ممکن است به شما کمک کنیم که این سه امید و آرزو تحقق یابند]
- ما هم امیدواریم. آرزوی اول که کلیدش در دست اجانب است به واسطه فهم آنها، که دست از فشار و تهدید گذشته، دست از تحریکات و تهدیدات بردارند و اگر به ما مهلت بدهند خواهید دید که ملت ایران تحت اسلام و با آرامش و بدون تشنج قدرت را به دست خواهند گرفت؛ و قدرتی که به دست می آید صرف در تحقق عدالت خواهد شد. اگر این قدرتمندهایی که در رأس ملتها واقع می شوند کنار بروند یا اصلاح بشوند تفاهم با ملتها آسان خواهد بود. اما تا زمانی که آنها هستند تفاهم معلوم نیست بشود.
صحیفه امام، ج 5، ص: 532-535
یادنامه [امام بر «کتاب اوّل»، یادنامه شهید مطهری و اهدای آن به خانم طباطبایی ]
زمان: 6 بهمن 1360/ 30 ربیع الاول 1402
مکان: تهران، جماران
موضوع: اهدای یادنامه شهید مطهری
مخاطب: طباطبایی، فاطمه
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
یادنامه شهید متفکر مطهری را به یادگاری و یادنامه خود به دختر عزیزم فاطی- وفقها اللَّه تعالی- دادم. امید است از کتب ارزشمند شهید ما هر چه بیشتر استفاده نموده و آن مرحوم را به دعای خیر یاد نماید. - ششم بهمن ماه 1360/ 30 ربیع الاول 1402
روح اللَّه الموسوی الخمینی
صحیفه امام، ج 15، ص: 523
حکم [سرپرستی حوزه علمیه باختران به آقایان: مجتبی حاج آخوند و حسین زرندی ]
زمان: 6 بهمن 1361/ 11 ربیع الثانی 1403
مکان: تهران، جماران
موضوع: تعیین سرپرست حوزه علمیه باختران (کرمانشاه)
مخاطب: حاج آخوند، مجتبی- زرندی، حسین
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام آقای حاج آقا مجتبی حاج آخوند، و جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ حسین آقا زرندی- دامت افاضاتهما
لازم است شما آقایان محترم، حوزه علمیه باختران را سرپرستی نموده و طلاب محترم و مدارس علوم دینی آنجا را تحت نظر قرار دهید. و برای رفع نیازمندیها در این باره مجازید از وجوه شرعیه محل، به هر نحو صلاح می دانید به مصرف برسانید. و ضمناً در رفع مشکلات و انجام کارها با امام جمعه محترم باختران جناب حجت الاسلام آقای موحدی کرمانی - دامت توفیقاته- مشورت نمایید. از خدای تعالی ادامه توفیقات همگان را مسألت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.
یازدهم ربیع الثانی 1403
روح اللَّه الموسوی الخمینی
صحیفه امام، ج 17، ص: 258
نامه [به رئیس جمهور لیبی (ایستادگی در برابر توطئه های امریکا)]
زمان:؟
مکان: تهران، جماران
موضوع: اتحاد کشورهای اسلامی و لزوم ایستادگی و هوشیاری در برابر توطئه های امریکا
مخاطب: معمر قذافی (رئیس جمهور لیبی)
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
سرهنگ معمر قذافی، رئیس جمهور محترم لیبی- وفّقه اللَّه لمَرْضاته- السلام علیکم و رحمة اللَّه
پس از اهدای احترام و تحیت؛ مرقوم شریف واصل، از آغاز انقلاب اسلامی ایران که با دست توانای ملت عظیم و با اتکای به خداوند تبارک و تعالی، رژیم فاسد شاهنشاهی را که در طول تاریخ پایه های ظلم و دیکتاتوری خود را بر دوش محرومان و مستضعفان مستقر کرده بودند درهم پیچید و دست چپاولگران و تبهکاران را از میهن اسلامی خود کوتاه کرد و جمهوری اسلامی را با محتوای قوانین آسمانی اسلام بزرگ بنا نهاد؛ دولت و ملت ایران به تبعیت از احکام اسلام با تمام کشورهای اسلامی به حکم اخوت منصوص در قرآن مجید می خواست دست برادری دهد تا با وحدت کلمه و اتحاد بین تمام مسلمین از شرّ قدرتهای بزرگ سلطه گر و توطئه های ابرچپاولگران و جنایتکاران کشورهای اسلامی خلاص شوند. و همه دیدند که اتحاد بین یک قشر کوچک 35 میلیونی با تمسک به قرآن مجید و اسلام عزیز چه معجزه ای آفرید؛ و تمام قدرتهای بزرگ و کوچک پشتیبان محمد رضا مخلوع و قدرت عظیم رژیم سلطنتی را با شکست روبه کرد. مع الأسف دولتهای اسلامی اکثراً به ندای این ملت اسلامی- انقلابی، که می خواهد مجد اسلام را زنده کند و با سرفرازی و ارزشهای معنوی انسانی زندگانی کند، جوابی ندادند؛ بلکه با تبلیغات و اکاذیب مسموم خود درصدد تضعیف جمهوری اسلامی بوده و هستند. ما از تبلیغات امریکا و اسرائیل نگرانی نداریم. آنان از جمهوری اسلامی سیلی خورده و منافع نامشروعشان از دست رفته و از اسلام و مسلمانان بیزارند.
تأسف ما از مخالفت و دشمنی بعض دولتهای منطقه است که با اسم اسلام با اسلام و جمهوری اسلامی به مخالفت برخاسته، و هر روز با تهمتها و افتراها جمهوری اسلامی را مورد هجوم قرار می دهند. تأسف آور است که اسلام و قرآن کریم مسلمانان را به وحدت دعوت و از تفرقه و تنازع نهی می فرماید، و بعض از دولتهای مدعی اسلام با امریکا و اسرائیل هم صدا شده و به تفرقه و تنازع بین مسلمین دامن می زنند.
جای بسی تعجب است که امریکا از اسرائیل غاصب حمایت می کند، و به دولتها و ملتهای عرب چنگ و دندان نشان می دهد و دولتهای عرب را تهدید می کند؛ و دولت و ملت شریف ایران نفت را از اسرائیل قطع می کند، و اعلام پشتیبانی از عرب می کند! و مسلمانان را به مخالفت با امریکا و صهیونیسم برمی انگیزد و بعض دولتهای عربی به جای آنکه با برادر مسْلم خود به حکم قرآن کریم هم آواز شده و دست اتحاد و دوستی بدهند و از قدرتمندترین و متعهدترین رژیم به اسلام در منطقه به سود خود و ضرر دشمن و اسلام کمک گیرد، با شایعه سازی و تهمت و افترا ایران را از خود می رنجاند برای دوستی با امریکا و اسرائیل، که دوستی آنها جز به نفع آنان و ضرر منطقه نتیجه نخواهد داد.
این جانب از جنابعالی، که این حقیقت را لمس نموده و امریکا و اسرائیل را محکوم می کنید و به دولتهای اسلامی که به احکام اسلام پایبند هستند وفادار هستید، تشکر می کنم. و دولت و ملت ایران در کنار دولت و ملت شما و دیگر مسلمانان متعهد به اسلام، با «دوستِ با اسلام» دوست و با «دشمن با اسلام» دشمن می باشند. و ما عقیده داریم تا نفوذ دولتهای بزرگ، خصوصاً امریکا در کشورهای اسلامی باقی است مسلمانان نمی توانند به ارزشهای اسلامی و انسانی خود برسند. و از شما و دوستان شما می خواهم که به دولتهای اسلامی و خصوصاً دولتهای عربی نصیحت کنید که به فرمان خداوند متعال سرنهند و اخوت اسلامی را پایبند باشند.
و اخیراً تذکر می دهم که اصرار ما در این امر اسلامی برای اطاعت از فرمان قرآن مجید است؛ و گر نه ایران بزرگ با این انسجامی که بین دولت و ملت است و اعتمادی که به یاری خداوند متعال دارد، که صدام متجاوز را تأدیب کرد که از تجاوز خود به خاک همسایه مسْلم خود آن چنان پشیمان گردید که دست دریوزگی به جانب دوست و دشمن دراز و با آنکه بسیاری از دولتهای قدرتمند و دولتهای بی توجه منطقه، سخاوتمندانه به او کمکهای مالی و تسلیحاتی و پرسنلی می نمایند، نتوانستند او را از این تنگنا و دامی که خود برای خود تحصیل نموده نجات دهند. و حوادث عالم درسهای عبرتی است برای متفکران.
در خاتمه ما پشتیبانی خود را از دولت شما و سایر دولتهای متعهد به اسلام اعلام، و اسرائیل را در تجاوزهای غیر انسانی، خصوصاً از الحاق بلندیهای جولان به اراضی مغصوب خود و از تجاوز به مظلومین جنوب لبنان، محکوم می کنیم. از نصیحت برادرانه در موضوعی که تذکر دادید متشکرم؛ لکن مسائلی که شاید از نظر جنابعالی پوشیده باشند در کار است که مقامات مسئول ایران برای شما شرح می دهند تا حقیقت مسائل جاری در کشور ما نزد شما روشن شود. به امید وحدت کلمه مسلمین در مقابل ستمگران جهان. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.
روح اللَّه الموسوی الخمینی
صحیفه امام، ج 17، ص: 259-260