کار و کارگر

کد : 2450 | تاریخ : 11 اردیبهشت 1401

*حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است.( صحیفه امام ؛ ج 12،ص 264)

مبارک باد روز کارگر بر خصوص کارگران گرانقدر و بر عموم ملت و مستضعفان جهان. بزرگداشت روز کارگر، این ستون فقرات استقلال کشور و این اسطوره سرنوشت‏ ساز و رهایی‏بخش از وابستگیها و پیوستگیها، وظیفه‏ ای است ملی و اسلامی و همگانی. طبقه شریف کارگر در این مدت کوتاه و خصوصاً بعد از تجاوز عمال اجانب به خاک میهن عزیز ثابت کرد که قادر است با خواست خداوند متعال، کشور عزیز خود را با کوشش شبانه روزی از وابستگی نجات دهد و مشت قدرتمند گره کرده خود را بر دهان یاوه گویان و تبلیغاتچیان خارج و تفاله‏های وابسته مزدور داخل کوبد و دست رد به سینه منحرفان و منافقان وابسته به چپ و راست با قدرت هر چه بیشتر زند...

برادران عزیز کارگر که برای خودکفایی کشور با جان و دل و کار طاقت فرسا به خدمت به کشور اشتغال دارید. اینان به خیال خام خود می‏خواهند شما عزیزان را آلت مقاصد شوم خود قرار داده و در نفع ابرقدرتها از شما استفاده نمایند... برادران و خواهران، بهوش باشید که خدمتهای ارزنده شما در راه کشور عزیز اسلامی با دست جنایتکار این گروهکها به خدمت امریکا کشیده نشود.

...من بار دیگر روز کارگر را بر ملت عزیز و خصوص کارگران تبریک و تهنیت عرض می‏کنم و از خداوند متعال سعادت همگان را خواستار و قطع ریشه‏ های فساد را امیدوارم. درود و تحیت بر ملت بزرگ ایران، پایدار باد جمهوری اسلامی ایران.  (صحیفه امام، ج‏14، ص: 326-327)

«از پیغمبر اکرم شنیده‏ اید که نقل شده است که کف دست یک کارگر را - یعنی، همان محلی که کار درش تأثیر کرده و پینه بسته - آنجا را بوسید و این، یک نشان ارزش است برای کارگر در طول تاریخ؛ پیغمبر اسلام، که اولین فرد انسانهاست و بزرگترین انسان کامل است، نسبت به کارگر آن طور تواضع بکند و کف دست او را که علامت کار است، ببوسد! این نکته دارد که کف دست را بوسیده، نه پشت دست را؛ کف دست آثار کار درش هست، می‏ خواهد ارزش کار را به عالمیان اعلام کند، به مسلمین اعلام کند که ارزش کار این است که آنجایی که کارگر کار کرده است، در اثر کار یک نشانه ‏ای پیدا کرده است؛ من آنجا را می‏ بوسم که ملتهای اسلامی و بشر ارزش این کارگر را بداند.». (صحیفه امام؛ ج 16، ص 234)


«ما آن روز عید داریم که مستمندان ما به سطح زندگی رفاهی و تربیت صحیح اسلامی – انسانی برسند». (صحیفه امام؛ ج 15، ص 491)


«گمان نمی کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد». (همان؛ ج 20، ص 341)

«به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می کنم که خیر دنیا و آخرت شماها در رسیدگی به حال محرومان جامعه است». (وصیت نامه سیاسی-الهی؛ صحیفه امام؛ ج 21، ص 445)


* کارگران از  ارزشمند ترین طبقه و سودمند ترین گروه در جامعه ها هستند.


* چرخ عظیم جوامع  بشری، با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است.


* روز کارگر روز دفن سلطه  ابر قدرتهاست.

ما این روز را بزرگ می شماریم از برای اینکه قرار داده اند این روز را برای کارگر. کارگر در اسلام، وقتی که در محیط محدودتری ملاحظه کنیم یعنی در این موجود پایین، در این زمین، در این ستاره کوچک که در مقابل عالمْ قَدْرِ محسوسی ندارد، در مقابل عالم ماده قدر محسوسی ندارد، یعنی عالم ماده پهناور است به قدری که تا کنون آنچه بشر فهمیده است و کم فهمیده است، آن طور که گفته می شود بعضی ستاره ها هست که نور او به ما با شش بیلیون یعنی شش میلیارد سال نور [ی ] به ما می رسد، و این آن چیزی است که تا کنون گفته می شود کشف شده است و آن طرف را و ما بعد او را، خدای تبارک و تعالی  می داند. این زمین در مقابل یک همچو سطح بزرگ، یک چیز ناچیزی است بلکه خورشید ما و تمام عائله خورشید ما در مقابل عالمْ ذره غیر محسوسی است و تمام عالم در مقابل عالم ما وراء الطبیعه ذره غیر محسوسی است. تمام عالم ماده مثل یک نقطه می ماند در مقابل عالم ما ورای طبیعت؛ و تمام عالم ما ورای طبیعت، چه ما قبل الطبیعه و چه ما بعد الطبیعه در مقابل ارادة اللَّه قَدْرِ محسوسی ندارد.

انتهای پیام /*