بیست و هفتمین سلسله نشستهای تخصصی گوهر معرفت دکتر محمد اسفندیاری94

با موضوع سیمای انسانی و اخلاقی دین

کد : 2121 | تاریخ : 21 خرداد 1394

باسمه تعالی

برگزاری سلسله نشستهای تخصصی گوهر معرفت

به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) اصفهان :  در مورخه پنجشنبه 21/3/94 نشست تخصصی گوهر معرفت با موضوع سیمای انسانی و اخلاقی دین با سخنرانی دکتر محمد اسفندیاری برگزار گردید .

این مراسم که با همکاری کانون نشر و ترویج حسنات و در سالن اجتماعات در سالن نگارستان حضرت امام (س) اصفهان و با حضور علاقمندان به معارف اسلامی و دانشجویان و حوزویان برگزارشد  دکتر اسفندیاری با الهام از کتاب نورانی نهج البلاغه و تعمق در اندیشه های حضرت امام خمینی (س)  به شرح سیمای انسانی واخلاقی دین پرداختند .

  

وی در بخشی از سخنان خود گفت : اکنون مسلمانان بیشتر سیاسی شده اند و روابط اجتماعیشان گسترده تر شده است . اما آنقدر که در سیاست پیش رفتند ، در اخلاق رشد نکردند ، خاصه در اخلاق سیاسی . تاکنون حتی پنج کتاب ، به فارسی و عربی ، در باره اخلاق سیاسی تألیف نشده و در مراکز آموزشی و مجالس وعظ و خطابه نیز از این مهم غفلت گردیده است . آن قدر که عده ای بر طبل سیاست می کوبند ، زنگ اخلاق سیاسی را به صدا در نمی آورند . اگر این سیر ادامه یابد نسلی پرورده می شود سیاسی ، اما غیر اخلاقی ، نسلی که به همه چیز از دریچه سیاست می نگرد و مصالح سیاسی را بر همه چیز مقدم می دارد و اخلاق را ، به نفع سیاست ، زار و نزار می گرداند .

  در گذشته عده ای از دینداران ، دین و سیاست را از هم تفکیک کرده بودند و از نیم نگاهی به سیاست دریغ 

می ورزیدند . اکنون عده ای به طرف دیگر لغزیده اند و چنان سیاسی شده اند که دین و اخلاق را از یاد برده اند .

وی یادآور شد : اگر دین منهای سیاست ارتجاع است ، سیاست منهای اخلاق و دین نیز انحراف است اما اگر ناچار از انتخاب شویم ، باید گفت که دین غیر سیاسی بهتر است از دین سیاسی ، اما غیر اخلاقی .

  

در سده های پیش برخی دچار ( کوری سیاسی ) شده بودند و از کوچکترین واکنشی در برابر بزرگترین تحولات عصرشان دریغ می ورزیدند و گویا در خلا می زیستند . در مقابل ، امروزه برخی دچار « کوری اخلاقی »
شده اند و به همه چیز با عینک سیاست می نگرند و با ترازوی سیاست ، هر چیز و هر کس را وزن می کنند . همفکران سیاسی خود را برچشم می نهند و ناهمفکران را بر چسب می زنند .

    


 

این پژوهشگر علوم دینی افزود :

در برابر این افراط و تفریط باید به هوش بود نه چون برخی می توان سیاست را هیچ انگاشت ، و نه چون بعضی آن را همه چیز پنداشت ، سیاست مهم است ، ولی اخلاق از آن مهمتر ، و در تعارض میان اخلاق و سیاست ، تقدم با اخلاق است .

میزان ، اخلاق است و صلاح اخلاقی مقدم بر هر مصلحت سیاسی ، ناکامی سیاسی نقص نیست ، مادام که قرین پیروزی اخلاقی باشد . چنانکه توفیق سیاسی امتیاز نیست ، هنگامی که قرین شکست اخلاقی باشد

    

لازم به ذکر است که در ماه مبارک رمضان نشست گوهر معرفت در شبهای قدر و از ساعت 22 لغایت 24 در محل نگارستان حضرت امام خمینی (س) واقع در میدان فیض پل خواجو برگزار می گردد که متعاقباً موضوع سخنرانی و استاد آن به اطلاع علاقمندان خواهد رسید .

   

انتهای پیام /*