اولین نشست تخصصی شبهای قدر آیت الله کاظم قاضی زاده 94

با موضوع حقوق شهروندی در آموزه های امام علی (ع)

کد : 2117 | تاریخ : 13 تیر 1394

برگزاری  نشستهای  تخصصی  در شبهای قدر

به گزارش روابط عمومی  :  اولین نشست  تخصصی گوهر معرفت در شبهای قدردر مورخه یکشنبه 18 رمضان المبار ک 1436 راس ساعت 22 در نگارستان امام خمینی اصفهان با سخنرانی استاد ارجمند حضرت ایت الله کاظم قاضی زاده  با موضوع  حقوق شهروندی در آموزه های امام علی (ع) برگزار گردید.
در این مراسم که همزمان با برگزاری زنده تولید آثار خوشنویسی از اسما الحسنی وکلمات قصار حضرت امام توسط هنرجویان ممتاز همراه بود با مداحی و ذکر فضایل و مناقب حضرت امام علی (ع) آغاز گردید  سخنران در ابتدا با ارائه یک تقسیم بندی کلی از حقوق شهروندی و تعاریف آن گفت :  براساس یک تقسیم بندی کلی، حقوق شهروندی شامل سه گونه؛ حقوق مدنی، حقوق سیاسی و حقوق اجتماعی است  . حقوق مدنی خود شامل حقوق مربوط به آزادی، حقوق مربوط به مساوات و حقوق مربوط به مصونیت افراد میشود.
گونه دوم حقوق شهروندی،حقوق سیاسی است که به موجب آن، شخص دارنده حق میتواند در حاکمیت ملی خود شرکت کند. مهمترین حقوق سیاسی عبارتند از: حق شرکت در انتخابات، حق انتخاب شدن در مشاغل سیاسی، حق دارا بودن تابعیت.
سومین نوع حقوق شهروندی است. این حقوق به حق طبیعی هر فرد برای بهره مند شدن از یک حداقل استاندارد رفاه اقتصادی و امنیت مربوط میشود. به عبارت دیگر، حقوق اجتماعی به خدمات رفاهی مربوط میشود. این حقوق شامل 1- حمایتهای مادی و درآمدی مانند تامین مسکن، تامین شغل، پرداخت حقوق و مزایای کافی، برخورداری از حداقل دستمزد، تامین اجتماعی (در صورت بیکاری، بیماری، از کار افتادگی، پیری، بی سرپرستی، حوادث و سوانح) 2- برخورداری از آموزش و پرورش رایگان 3- برخورداری از بهداشت و درمان، مانند برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی و برخورداری از بیمه های درمانی همگانی 4- حمایتهای قضایی، مانند حق برخورداری از وکیل و حق دادخواهی و مراجعه به دادگاه

در بخش دوم سخنران به بررسی اندیشه امام علی در خصوص  حقوق شهروندی به نامه پنجاه وسوم نهج البلاغه اشاره و در یک تقسیم بندی حقوق شهروندی را از منظر امام علی (ع)  در سه عنوان  1- عدالت ورزی توسط حاکم   2 – مشارکت عمومی شهروندان  3- درخواست  نظارت از سوی شهروندان  بر شمرد .  

.


 


 

انتهای پیام /*