کد مطلب: 987 | تاریخ مطلب: 10/10/1391
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

نمایش و نقد و بررسی فیلمهای « بهشت بر روی زمین » و رواق منظر دوست » 91

نمایش و نقد و بررسی فیلمهای « بهشت بر روی زمین » و  رواق منظر دوست » 91

سومین جلسه گروه فیلمسازی نگارستان حضرت امام خمینی استان اصفهان با عنوان " پژوهش ، لزوم ، چگونگی و میزان آن در مرحله پیش تولید " یکشنبه 10/10/91 با حضور آقایان زاون قوکاسیان ، استاد غلامرضا مهیمن ، و جوانان مشتاق سینما تشکیل گردید که در زیر به اختصار به موضوعات این جلسه پرداخته می شود.

جلسه پژوهش ، لزوم ، چگونگی و میزان آن در مرحله پیش تولید


باسمه تعالی


سومین جلسه گروه فیلمسازی نگارستان حضرت امام خمینی استان اصفهان با عنوان " پژوهش ، لزوم ، چگونگی و میزان آن در مرحله پیش تولید "   یکشنبه 10/10/91 با حضور  آقایان زاون قوکاسیان ، استاد غلامرضا  مهیمن ، و جوانان مشتاق سینما تشکیل گردید که در زیر به اختصار به موضوعات این جلسه پرداخته می شود.

 این جلسه با حضور آقای مهیمن  و پخش دو مستند از ایشان آغاز گردید و با بحث و بررسی پیرامون مقوله پژوهش ادامه یافت .

فیلم اول « بهشت بر روی زمین » 

نماد بهشت : مسجد جامع عباسی ، اثر هنرمند استاد علی اکبراصفهانی ؛
علت انتخاب : جامعیت اندیشه در فلسفه مکتب اصفهان در هنر معماری این مسجد. 
توضیحات : هم عبادتگاه است و هم تصویری از بهشت ، ورود به آن گذر از جهان خاک است و سفر به افلاک:  4 باغ 4 چشمه؛ فیروزه و لاجورد ؛ اسلیمی و ختایی ؛ زبرجد و یاقوت و مرجان .  همه زیبایی ها جمعند و همراه شاخه های درخت طوبی در تصویری از صدره المنتهی با رنگ سبز تشیع بالا می روی تا ملکوت ، از هشت نور گیر که یاد آور هشت در بهشت است . استحاله معنا در تجسم مادی ؛ مصداقی زمینی از جنات نعیم که « تجری من تحت الانهار » است  .

فیلم دوم ، « رواق منظر دوست » 
اصفهان و جمله ناصر خسرو قبادیانی شاعر و فیلسوف قرن پنجم در اول فیلم « و اصفهان شهریست بر هامون نهاده که آب و هوایی خوش دارد » .
جملاتی از فیلم : از خاک و آب شکل گرفته ای ( اصفهان ) اما آن چنان زیبا که بینده ات را به آنچه شکل داده ای در می آمیزی ، با نقش هایت با عروس های خفته بر دیوارهایت ، با ذره ، ذره وجودت و آنگاه از پنجره هایت عروج 
می دهی ، به پروازمان در می آوری .
       در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد                عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
موسیقی دلکش فیلم با هر نت خود با مخاطب خود ، همانگونه می کند که اصفهان با بیننده اش .
آقای مهیمن ،علت انتخاب سمفونی و یوالدی را کمبود هزینه ای می دانست که برای ساخت موسیقی فیلم با آن مواجه بودند ایشان اشکالی نمی دانند یک سمفونی به اصطلاح غربی بر روی یک فیلم با نمایش معماری سنتی شرقی پخش شود چرا که هنر خاستگاه انسانی دارد نه مکانی و زمانی .

پرسش و پاسخ :

استاد قوکاسیان بعد از پخش فیلم از آقای مهیمن پرسیدند وقتی موضوعی را انتخاب کردید چه روندی را برای ساخت آن طی می کنید؟

استاد مهیمن : پژوهش رکن کار است تحقیق چه میدانی چه کتابخوانی باید باشد علاوه بر آن یک فیلمساز همیشه باید پژوهش کند واین صرف مطالعاتی بصری و علمی نیست چرا که انسان شناسی ،روابط اجتماعی تیپ شناسی و ... در همه حال جزء دقایق فکری یک فیلمساز باید باشد .ایشان ماندگاری آثار علی حاتمی را  ناشی از پژوهش دقیق و همه جانبه این کارگردان بزرگ دانست استاد مهمین در جواب زاون که علت ومبنای انتخاب تصاویر را پرسیدند جواب دادند .
مطالعه نظرات پوپ وگاردی بری و برگردان این نظرات به تصویر درست مثل استاد علی اکبر اصفهانی که بینش فلسفی خود را به تصویر بنا و معماری دوران خویش در آورد مبنای کاری من بود . بینش فلسفی استاد علی اکبر که در دوران خود هم مهجور بوده است بعد از چهارصد سال مورد توجه عمیق اروپائیان قرار گرفته است و من با این بینش اقدام به تصویر سازی فیلم کردم استاد مهیمن منشأ آثار صنایع دستی را معماری می دانند و تکرار این کپی برداری را گاهاً علت در جا زدن  هنرهای صنایع دستی می شمرند .

وقتی زاون پرسیدند امکان استفاده بیشتر از حضور انسان در فیلم هایتان میسر بود یا نه ؟
جواب دادند ، پرداختن به چهره ها تمرکز بیشتر بر شخصیت ها را می طلبد برای همین به هنر دست انسانها بیشترتوجه کردم تا چهره ها که مجال بیشتری می طلبد .

زاون : وقتی فیلمسازی بومی سراغ محیط خود می رود فکر می کنید خاطرات شخصی اودر فیلم انعکاس بیابد مثبت است یا نه ؟

و مهیمن گفت بستگی به ساختار فیلم دارد اگر شخصی تر وقصه گو باشد ولی در این فیلم بینشی فلسفی حاکم بود نه نگاه شخصی .

در آخر زاون پرسید جوانها همیشه کمبود ایده را مطرح می کنند یا سراغ مسائل تکراری می روند ،

استاد مهیمن گفت علاقه درونی فیلمساز و هدف او بسیار در ساختن کار، خط می دهد درونی کردن ایده ها و لذت بردن حین ساخت ، دقیقاً در فیلم منعکس می شود ومخاطب آنرا دریافت می کند .

این جلسه که با حضور پرشور حدود 70 نفر از جوانان فیلمساز در سالن نگارستان  امام خمینی (س) برگزار شد پس از حدود 3 ساعت بحث و گفتگو و نقد به پایان رسید . این سلسله نشست ها هر هفته روزهای یکشنبه برگزار می شود %

. انتهای پیام /*

کلید واژه