نشست تخصصی تبیین اندیشه های حضرت امام (س) حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی94

با موضوع امام خمینی (س) در عرصه بین الملل

کد : 2131 | تاریخ : 10 خرداد 1394

برگزاری نشست تخصصی تبیین اندیشه های حضرت امام (س) در نگارستان حضرت امام خمینی (س) اصفهان

به گزارش روابط عمومی : در آستانه بیست و ششمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (س)  نشست تخصصی تبیین اندیشه های حضرت امام (س) با موضوع امام خمینی (س) در عرصه بین الملل با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی مدیر کل  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ 10 خرداد ماه با حضور علاقمندان به مباحث علمی و دینی ساعت 30/18 در سالن اجتماعات نگارستان حضرت امام خمینی (س)  برگزار گردید .  

نشست فوق با قرائت قرآن و پخش نماهنگ در خصوص حضرت امام خمینی (س) و اجراء گروه سرود مولا آغاز و در ادامه شاعر منتخب کشوری جناب آقای مهدی نظارتی به قرائت شعر پرداختند و سپس سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی آغاز گردید وی ضمن گرامیداشت بیست و ششمین سالگرد حضرت امام خمینی (س)  گفت :   امروز در دنیا اندیشه سیاسی و حکومتی امام خمینی (س)  مورد توجه نظریه پردازان از جمله فوکویاما هست و در مورد مدلهای حکومتها رهبری در جهان گفت : مدلهای رایج حکومتها عبارتند از:

 1- مدل حکومت پادشاهی مانند حکومت ایران در دوران پهلوی

2- مدل اشراف سالاری که در یونان باستان وجود داشت و حکومت در دست عده ای خاص از نخبگان ابزاری و یا فکری و یا نظامی که بر عامه مردم حکومت می کردند.

3-  مدل  دموکراسی است که حاکمیت مردم بر مردم است که همان مدل هرکس یک رأی را نشان می دهد وحاکم دارای بیشترین رأی خواهد بود .

4- تئوکراسی نیز مدل دیگری است که حاکمیت خدا ( دین ) مطرح می شود .

دکتر ارزانی در ادامه به روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نمودند و گفتند :

نظام جمهوری اسلامی در جایگاه سیاسی به دو مدل نزدیک است یعنی هم دموکراسی هم تئوکراسی و کمتر انقلابی در دنیا هست که بعد از نزدیک 50 روز از پیروزی انقلاب شکل انتخاباتی ( دموکراسی ) در کشور حاکم شد و شکل دینی حکومت نیز همان جمله معروف امام هست که فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر .

نکته مهم آن است که عده ایی بین جمهوری و اسلامی تناقض می بینند که از عدم درک صحیح اسلام و دموکراسی است مدل خاص حکومت در کشور ما دموکراسی دینی است که هیچ تناقضی با اسلام و دموکراسی ندارد بدین معنی که شیوه اداره حکومت در اختیار مردم است اما شیرازه ایدئولوژی حکومت اسلام است .

در ادامه ایشان به تأثیرات امام خمینی (س)  در کشورها و جوامع خارج کشور اشاره و به بیان خاطراتی از دانشگاه کیوتو در کشور ژاپن و سیدنی استرالیا و تأثیرات اندیشه امام (س) بر دانشجویان آن کشور ، اشاراتی داش


 

 

انتهای پیام /*